Krijgt PostNL geld voor pakketjes uit China?

Als ik een pakketje ontvang uit bijvoorbeeld China, krijgt PostNL hier dan voor betaald?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

“Vóór 1969 bestond er onder de postadministraties geen directe wederzijdse compensatie voor het bestellen van internationale post, aangezien werd aangenomen dat elk poststuk aanleiding gaf tot een antwoord hetgeen resulteerde in een algemeen evenwicht van het verkeer. Die veronderstelling kwam evenwel op losse schroeven te staan naarmate onevenwichtigheden tot stand kwamen.

De World Postal Union (WPU) reageerde op die ontwikkelingen door in 1969 een regeling in te voeren waarbij in een vergoeding werd voorzien voor de kosten voor het behandelen en bestellen van grensoverschrijdende post in het land van bestemming. De vergoedingen die voor die diensten moeten worden betaald, worden gewoonlijk „eindkosten” genoemd. De gebruikte methode bestond in de vaststelling van een tarief per kilogram dat voor alle betrokken postexploitanten hetzelfde was.

Deze regeling voldeed niet, omdat zij geen bruikbare weergave van de kostenstructuren van de afzonderlijke exploitanten bood. Voorts was de methode reeds van binnenuit verzwakt omdat geen rekening werd gehouden met de daadwerkelijke bestellingskosten aangezien het doorgaans goedkoper is één poststuk van 1 kg te bestellen dan 50 brieven van 20 g.

Wegens de gebreken van deze regeling hebben de postbesturen van verscheidene Europese landen een andere regeling tot stand gebracht in het kader van de CEPT (Conférence Européenne des Administrations des Postes et des Télécommunications), een subgroep van de WPU.
De gedachtewisselingen van 1987 resulteerden in een regeling, hierna „de CEPT-regeling” genoemd, volgens welke de te betalen vergoeding uit twee onderdelen bestond, een tarief per stuk (laatstelijk 0,147 SDR) en een tarief per kg (laatstelijk 1,491 SDR). Voor een standaardbrief betekent dit 0,205 EUR eindkosten.”
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:1999:275:0017:0031:NL:PDF

U mag hieruit begrijpen dat het oorspronkelijke eenvoudige principe nog steeds leidend is, maar al sinds eind jaren zestig niet volledig stand kon houden. In bepaalde gevallen ontvangt de postdienst van het bestellende land dus toch een globaal berekende vergoeding.

In het kader van Goeievraag wil ik niet de indruk wekken dat de aangehaalde teksten geheel conform de huidige toestand zijn, maar de tendens is duidelijk.
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
“In tegenstelling tot de nationale tarieven zijn de grensoverschrijdende posttarieven naar aanleiding van internationale overeenkomsten onderhevig aan de ontwikkeling van de eindkosten, die de versturende postdienst van een lidstaat moet betalen aan de met de distributie belaste postdienst van de lidstaat.”
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2001:072E:0163:0164:NL:PDF
(bijna helemaal aan het eind van dat document)
Bordensteker
9 jaar geleden
Nou, deze onrechtvaardigheid is wereldwijd gevoeld en aangepakt. In de bron van de “vraag-reactie” van de eveneens zeer nijvere Antoni staat als voorbeeld: “As a matter of example, in 2012, terminal dues for transit from China to the USA was 0.635 SDR/kg, or about 1 USD/kg.” Welnu, als er in de V.S. dus een bepaald bedrag per kilo ontvangen wordt (van China), dan durf ik (in het kader van een Goeievraag) wel aan te nemen dat het hier ook niet helemaal voor niks gebeurt.
Antoni
9 jaar geleden
Bordensteker, dank voor je compliment en voor je antwoord natuurlijk ook!

Andere antwoorden (1)

Als PostNL het bewuste pakketje aflevert wel.
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Volgens het antwoord van Beer56 op deze vraag http://www.goeievraag.nl/wetenschap/economie/vraag/486804/post-buitenland-ontvangt-frankering gaat dit volgens internationale regels allemaal met gesloten beurzen. "China" moet immers ook pakketjes uit Nederland in China bezorgen.
Antoni
9 jaar geleden
Ik heb nog naar meer informatie gezocht en begin nu te twijfelen aan het antwoord van Beer56. Op http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Postal_Union staat over de Universal Postal Union (UPU), de Wereldpostunie, het volgende: "In 1969, the UPU introduced a new system of payment where fees were payable between countries according to the difference in the total weight of mail between them. These fees were called terminal dues. Ultimately, this new system was fairer when traffic was heavier in one direction than the other. As a matter of example, in 2012, terminal dues for transit from China to the USA was 0.635 SDR/kg, or about 1 USD/kg. As this affected the cost of the delivery of periodicals, the UPU devised a new "threshold" system, which it later implemented in 1991. The system sets separate letter and periodical rates for countries which receive at least 150 tonnes of mail annually. For countries with less mail, the original flat rate is still maintained. The United States has negotiated a separate terminal dues formula with thirteen European countries that includes a rate per piece plus a rate per kilogram; it has a similar arrangement with Canada.". Er lijken in het verleden dus toch afspraken over betalingen te zijn gemaakt. Er staat zelfs in die tekst dat het nieuwe in 1969 geïntroduceerde systeem van de UPU eerlijker was wanneer postverkeer in de ene richting groter was dan in de andere richting. Later, in 1991, is het systeem vernieuwd, maar betalingen bleven (dus) bestaan. Ik ben benieuwd hoe het nu echt is geregeld.
Antoni
9 jaar geleden
jc54, ter informatie: het duimpje omlaag is niet van mij.
jc54
9 jaar geleden
@Antoni; Maakt niet uit, ik stoor me al lang niet meer aan mijn minnaars.