Waar staan de 2 letters voor in de postcode?

Iedereen heeft een postcode van 4 cijfers en 2 letters (in nederland) maar ik vraag me af waar die 2 letters voor staan en of ze nog een naam hebben zoals bij jp jan piet is

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.2K

Antwoorden (2)

De letters verwijzen naar een groep van ongeveer 25 woningen, bedrijfspanden of postbussen. Er is geen verband tussen de letterkeuze en de plek, en ze hebben dus ook geen speciale betekenis. Die bedenken mensen er alleen zelf bij om ze beter te kunnen onthouden.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
letters zijn niet zomaar verzonnen AA zijn meestal postbussen AB is in het centrum en hoe verder uit het centrum hoe verder in het alfabet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En een nieuwe wijk (vaak aan de buitenkant van een plaats) krijgt de volgende letters..
De cijfers duiden een wijk aan, de letters een groepje adressen in de wijk. Om de code overzichtelijker te houden gebruikt men letters i.p.v. cijfers voor deze groepjes, waarbij de letters eigenlijk gebruikt worden als cijfers van een 26-tallig cijferstelsel. Met twee letters kan men zo 676 combinaties maken, met twee gewone cijfers zouden dat maar 100 mogelijkheden zijn.