Mag je een autoambulance ( geen aanhanger) rijden met B rijbewijs ?

Hoe zijn de regels precies over het rijden met een autoambulance (zelfrijdend)
, tevens de vraag of je met een gewoon B rijbewijs ook dubbelasser aanhangwagen mag rijden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
22.7K

Het beste antwoord

Je mag met een autoambulance rijden met een B rijbewijs. Voorwaarde hiervoor is dat de wagen geen vrachtwagen is.

En ja met een B rijbewijs mag je met een tandemasser rijden indien de combinatie van auto en aanhanger niet zwaarder is dan 3500kg.
Zie hiervoor de link.

Toegevoegd na 1 minuut:
De link lijkt niet geplaatst te zijn. Maar goeievraag.nl heeft steeds problemen op mijn mobiel. Voor het geval dat:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen.html

Toegevoegd na 6 minuten:
De autoambulance mag niet zwaarder wegen dan 3500kg inclusief laadvermogen. Ik kan niet duidelijk vinden of een auto die zwaarder is dan 3500kg ook meteen onder de vrachtwagens vallen. Vandaar nog even deze aanvulling.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag met een B rijbewijs een motorvoertuig besturen waarvan het ledig gewicht + het laadvermogen niet meer bedraagt dan 3500 kg
Is het meer moet je een C rijbewijs hebben.
Het staat op het kenteken
Meestal (in NL) beginnen de eerste letter in het kenteken met
een B
Maar let wel op:
Als het voertuigambulance bv 2500kg leeg weegt
en je zet er een auto op van 999kg mag je er met een B rijbewijs mee rijden.
Maar hang je er een aanhangwagen aan van 750kg heb je een C rijbewijs nodig
Het gewicht van de totale cominatie gaat over de 3500kg. Een auto zwaarder dan 3500kg totaal gewicht
auto+lading is een vrachtauto en moet bestuurd worden met een C rijbewijs.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Laat ik het anders formuleren.
Je mag alleen met je B rijbewijs rijden als: De auto leeg gewicht (dus gewicht van de auto zelf) en laadvermogen (dus wat er extra bij kan aan lading) niet zwaarder is dan 3500 kg. Datzelfde geld voor de combinatie auto en aanhanger. De totale combinatie van auto en aanhanger mag niet zwaarder zijn dan 3500 kg. Het gaat hierbij NIET om hoe zwaar je alles beladen hebt. Het gaat om hoe zwaar het beladen MAG worden. Dus stel: Je hebt een aanhanger die 1000 kg weegt maar er mag een lading op van 3000 kg, mag je er dus niet mee rijden. Ook niet als je er helemaal geen lading in hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goede uitleg ! Dank u