Kan ik een 12v lampje in een vrachtwagen met een 24V systeem?

Ik heb bij de Action een achterruitrijlampje met pieper gekocht van 12 volt,
kan ik deze bij mij in de vrachtwagen zetten? Een Mercedes Actros 24 volt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (2)

Nee, althans het zal geen lang leven beschoren zijn.
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Want?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De spanning is dubbel zo hoog.
jc54
10 jaar geleden
De lamp brandt snel genoeg door.
Reddie
10 jaar geleden
@Amadea , wellicht verwar je Volt (V) met Watt (W).
Een 12 Volt lampje zal in een 24 Volt systeem gelijk doorbranden omdat het vermogen (in Watt) verviervoudigd.
Ter illustratie nemen we een lamp van 12V en 12 W. Dan leert de formule P=U*I ons dat de stroomsterkte 1 Ampère is. Volgens de wet van Ohm (U=I*R) hier dus ( R=U/I) weten we ook dat de weerstand van het lampje 12 Ohm is.
Hiermee gaan we aan de slag met 24 Volt. Dan weten we dat volgens de reeds benoemde wet van Ohm de stroomsterkte (24/12) 2 Ampère is. Het vermogen (P=U*I) is dus 24 *2 =48 Watt.
Dit zal het lampje een eenmalige flits laten geven en is dit het einde van het lampje.

Toegevoegd na 8 minuten:
Dus nee dat gaat niet lukken.