Waarom hebben vrachtwagens één of meer assen soms omhoog zitten?

Bijvoorbeeld bij een trailer zit soms één van de drie assen omhoog, zodat de wielen de grond niet raken. Is dat ergens goed voor en zo ja, waarvoor?

(Zie afbeelding, bij de trailer)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
17.9K

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met je aslast.
Hoe meer wielen je op het wegdek hebt staan des te beter die verdeling is ( minder asdruk per as ).
Door wettelijke beperkingen mag je een bepaald maximum aan asdruk hebben op het wegdek, door nu een extra as hieronder te plaatsen verminder je dus die druk en kan je meer aan lading meenemen.

Dat men deze voorloop as omhoogtrekken als ze minder lading hebben of leeg zijn, heeft een paar redenen bijvoorbeeld minder bandenslijtage en minder weerstand.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Asdruk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De vracht wagens zijn dan leeg of zeer licht beladen en sparen hierdoor de banden deze slijten op dat moment dan niet.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En de wagen is dan ook wat beter manoeuvreerbaar.
Reddie
10 jaar geleden
Plus. @iHave , zo goed als alle opleggers, en zeker die met 3 assen, hebben gestuurde assen. Dus voor het manouvreren maakt het niet uit.
Behalve bandenslijtage is het brandstofbesparing. Twee wielen (één as) meer mee laten draaien kost extra brandstof, en al helemaal in de bochten waar de wielen "wringen". Je ziet tegenwoordig zelfs trailers met twee liftassen (assen die omhoog kunnen), om nóg minder wrijving te hebben.
10 jaar geleden
jc54
10 jaar geleden
@viridiflavus; Een as hefbaar maken vergt wel wat meer kosten dan een starre as, maar op den duur is het wel rendabel, vooral voor trailers die vaak leeg rijden, dus geen retourvracht hebben. Dit zijn bijvoorbeeld trailers die speciaal ingericht zijn voor één soort van vervoer, zoals bijv. melkwagens. Vol naar de melkfabriek, en leeg terug naar de boer....
Wat ook nog een voordeeltje is aan een lift as is dat de vrachtauto veel wendbaarder word. Om het gegeven plaatje even als voorbeeld te nemen. Als de voorste as lift baar is en de achterste as een stuuras. volgt de oplegger beter de trekker in de bochten. Dit komt ook omdat twee assen minder weerstand geeft dan drie assen dus het wringt minder.