Ik heb mijn b c d en e rijbewijs en code 95 mag ik nu op een toeringcar rijden ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.7K
Reddie
10 jaar geleden
Vroeger moest je dan ook nog een chauffeursdiploma hebben. Dat ging over voertuigtechniek, rijtijdenbesluit en douanepapieren.
Valt dit nu onder code 95?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad. Het chauffeursdiploma word nu code 95 genoemd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al die rijbewijzen hebben en niet weten waar je mee mag rijden???

Het beste antwoord

Helaas maakt niemand in de antwoorden duidelijk wat je nu wel of niet mag. Je hebt rijbewijs D, dit betekent inderdaad dat je een bus mag besturen die ingericht is voor meer dan 8 personen (de bestuurder niet meegeteld) Echter betekent dit niet dat je zomaar als chauffeur in een touringcar mag gaan rond rijden *of stadsbus*. De code 95 die op je rijbewijs staat is die afgegeven voor je rijbewijs C (voormalig chauffeursdiploma beroepsgoederen vervoer) of heb je je chauffeurs diploma behaald voor Personen vervoer ? Zo ja.. dan mag je natuurlijk in elke bus stappen waar een hoop stoelen passen. Heb je dit niet dan dien je een aantal code 95 examens te doen voor personen vervoer. Theorie, EHBO, etc.

Succes!

Toegevoegd na 2 minuten:
Let wel, voor vervoer aan derden (werkgever) dan zijn die extra papieren nodig. Huur je een bus om met je familie op stap te gaan dan gelden die voorwaarden niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Met rijbewijs D mag je een touringcar besturen, dus ja dat mag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met een D rijbewijs mag je met een bus rijden, dus ja, je mag een touringcar besturen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Behalve rijbewijs D en code 95, moet je ook nog medisch gezond verklaard zijn, om zowel touringcar als vrachtauto te mogen rijden.
Je kunt nl. in de tijd dat je rijbewijs geldig is een medische aandoening krijgen, waardoor je niet meer mag rijden.
10 jaar geleden
Er zijn noch steeds mensen die hun grote rijbewijs in een opel blitz haalde
(zoals ik )en hun hele leven op een vrachtwagen hebben gereden , en nu ze wat ouder zijn wat rustiger aan doen en bijvoorbeeld op een mini bus (meer dan 8 passagiers ) willen rijden , dan komt die vraag boven , want oudere chauffeurs zijn vrijgesteld van code 95 en krijgen deze automatisch bij verlengen van hun rijbewijs krijgen , maar je mag met een touringcar rijden onder voorbehoud van geldige medische keuring