Welke opleidingen moet ik doen om een kleine vrachtwagen te kunnen besturen?

En was is de gemiddelde salaris? Welke certificaten/opleidingen moet ik doen voor deze vrachten.
Foto: Beneden

Toegevoegd na 47 seconden:
op de foto klikken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hangt af van het gewicht van de kleine vrachtwagen. Salaris heeft ook vaak met ervaring te maken. Kijk bij de cao van het beroepsgoederenvervoer voor de diverse schalen van salarissen.

Antwoorden (2)

Rijksoverheid.nl
Rijbewijs Vrachtwagen (C, C1, CE en C1E)
Wie een vrachtwagen wil besturen, heeft een vrachtwagenrijbewijs (groot rijbewijs) nodig. Voor zwaardere wagens is dat rijbewijs C. Voor lichtere types is de nieuwe categorie C1 in het leven geroepen.

Soorten vrachtwagenrijbewijzen
Het 'gewone' vrachtwagenrijbewijs kent 2 categorieën: C en C1. Het C-rijbewijs is voor vrachtwagens zwaarder dan 7.500 kg. Het C1-rijbewijs is een nieuwe categorie en bedoeld voor lichte vrachtwagens en campers (tussen 3.500 kg en 7.500 kg). De nieuwe regels voor het vrachtwagenrijbewijs gelden sinds 19 januari 2013.

Rijden met een aanhanger
Met een rijbewijs C en C1 mag u een aanhanger of oplegger tot 750 kilo (toegestane maximummassa) aan uw vrachtwagen koppelen. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen. Wilt u met een zwaardere aanhanger of oplegger rijden? Dan heeft u een CE of C1E-rijbewijs nodig.

Examens via CCV
CCV verzorgt de examens voor het rijbewijs C, C1, CE en C1E.

Minimumleeftijd voor afleggen examen C en CE
Sinds 19 januari 2013 moet u voor het afleggen van het examen C en CE minimaal 21 jaar zijn. Als u uw rijbewijs C in combinatie met uw vakbekwaamheid (code 95) haalt, dan kunt u examen doen vanaf 18 jaar.

Voor de nieuwe rijbewijscategorieën C1 en C1E kunt u examen doen vanaf 18 jaar.

U mag vanaf uw 17e rijlessen volgen voor zowel het rijbewijs C als C1. Als voorwaarde hiervoor geldt dat u een opleiding volgt tot beroepschauffeur in het goederenvervoer over de weg.

Geldigheidsduur groot rijbewijs 5 jaar
Alle C-rijbewijzen zijn sinds 19 januari 2013 nog maar 5 jaar geldig (was 10 jaar). Het CBR kan op grond van medische redenen of leeftijd besluiten een rijbewijs met kortere geldigheid af te geven.

Verplichte medische keuring bij verlenging vrachtwagenrijbewijs
Houders van rijbewijzen van categorieën C, C1, CE en C1E moeten bij iedere verlenging van hun rijbewijs een medische keuring ondergaan.

Verder moet je een certificaat vakbekwaamheid en veiligheidscertificaat hebben, er kunnen ook nog cursussen door het bedrijf waar je gaat werken aangeboden worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als deze auto een totaalgewicht heeft van max. 7500 kg. dan moet je het rijbewijs C1 halen, én je vakbekwaamheid (code 95).
Salaris is afhankelijk van veel factoren: leeftijd, CAO, aantal uren enz.