Waarom hangen de balken die de hoogte van vrachtwagens meten bij de opritten van de snelwegen schuin?

Weet jij het antwoord?

/2500

Heb een vermoeden, geen bewijs: omdat ze dan meer opvallen. Dat is in ieder geval de reden dat op veel plaatsen de spoorbomen niet vertikaal staan als de overweg open is maar enigszins schuin. Dan vallen ze kennelijk beter op temidden van vertikale wegaankleding als bomen en lantaarnpalen.

Dat is waarschijnlijk gezichtsbedrog. Meestal is de weg dan ook wat schuin aflopend. Maar als je er zelf op staat merk je dat niet

Die balken hangen precies zoals de tunnel of brug is. Let maar eens goed op en dan zie je dat de afstand tussen wegdek en en dak van tunnel niet gelijk is.

De rood-witte latten die boven de opritten hangen waar hoogtebeperking is meten niet de hoogte van de voertuigen, dit geschiedt middels camera's. De latten dienen ervoor om degene die te hoog is te waarschuwen dat zijn voertuig te hoog is. De reden waarom deze latten aan de linker zijde hoger hangen dan rechts is om te voorkomen dat wanneer de lat horizontaal hangt de schade aan het voertuig groter is en de lat ook net zoals je bij een schommel hebt bij een aanrijding met hoge snelheid de lat om het portaal geslingerd wordt en het volgend voertuig dat te hoog is de lat dan niet meer raakt. Bij een montage onder een kleine hoek wordt de lat naar opzij geslingerd en komt daarna weer terug in de juiste positie. Wel leuk dat het jou is opgevallen. De latten welke voor viaducten of andere obstakels hangen, waar de andere antwoorders het over hebben, zijn wel horizontaal gemonteerd. Groet, Peet

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100