In de meeste vrachtwagens zit standaard een 12volt aansluiting voor accessoir zoals radio en dergelijke andere apparatuur.

Bij elk type zit dit op een andere plek, vraag het na in de werkplaats.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar ook een sigarettenaansteker aansluiting als in een auto?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De sigaretten aansteker in de vrachtwagen is altijd 24volt als er één aanwezig is.
Nee standaard zit in een vrachtwagen 24 volt 12 volt is een optie en dan is het ook nog een kleinere stekker .
De meeste apparaten zijn wel geschikt voor 12 en 24 volt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah fijn.. dus je kan zeggen dat bijvoorbeeld tom tom. bijna in elke vrachtwagen gewoon kan worden aangesloten, zonder problemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeet het maar, een tomtom en dergelijke zullen snel doorbranden op 24 volt. Zelfs de meeste autoradio's hebben die keuze schakelaar niet meer daar de meeste vrachtwagenfabrikanten er een omvormer hebben ingebouwd, dat is al decennia lang zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dus door die omvormer kan het dan weer wel?.. of is dat dan weer 220 volt ...?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moet je op de voeding van je tom tom kijken wat er op staat 12v 24v of 12v-24v bij de laatste is ie geschikt voor allebei
Meeste gelijkstroom apparaten kunnen moeiteloos op allebei zoals autoladers voor je telefoon en even bij tom tom gekeken maar de auto voeding die ze nu verkopen is 12-24v
En de tom Toms bij ons op de zaak gaan van auto naar bus tot vrachtwagen en nog nooit naar de spanning gekeken en geen stukken
https://www.tomtom.nl/nl_nl/products/accessories/chargers-and-cables/car-charger-9A00.001/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
OImdat de aansluiting voor de tomtom twaalf volt is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee volgens tom tom zijn ze 12 en 24volt dus maakt het niet uit wel even checken is voor oudere types misschien anders
In de meeste vrachtwagens zit een omvormer die de 24 volt omzet naar 13,8 volt voor dat soort apparaten als die 27Mc bakken navigatieapparaten en radio's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dit is geheel afhankelijk van de markt waarvoor de vrachtwagen bedoeld is. Amerikaanse vrachtwagen gebruiken andere aansluitingen dan Europese. Standaard is hier dan ook een verkeerde benaming.