Hoe kunnen vrachtwagens zo snel rijden op de Autobahn?

Ik was tijdens de kerst in Duitsland. Op de zwaar besneeuwde Autobahn reed het verkeer maximaal 50 km/u, meestal langzamer. Sneller was niet verantwoord vanwege de gladheid.

Op de linkerbaan raasden de vrachtauto's voorbij met snelheden van 80 km/u of hoger.

Hoe doen ze dat?

--  Hebben ze zulke enorm goede banden?
--  Maakt hun gewicht dit mogelijk?
--  Is het simpelweg onverantwoord?
--  Is er iets anders aan de hand?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Ondanks de verhalen hier van ervaren chauffeurs hier: er is ook nog zoiets als je snelheid aanpassen aan 't overige verkeer. Dus met een vrachtwagen op een besneeuwde weg andere auto's met een groot snelheidsverschil voorbij denderen, lijkt mij niet 't meest optimale verkeersgedrag. Wellicht kunnen vele chauffeurs dat beter inschatten door enorm veel kilometer-ervaring... Maar, met bovenstaand argument in 't hoofd, kan er ook zoiets ontstaan als overmoed. Bij sommige onderzoeken is gebleken dat _juist_ mensen met heel veel ervaring, 'sloppy' worden... Juist omdat ze niks meemaken. En langzamerhand de grens steeds verder (onbewust) opzoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dit is onverantwoord rijgedrag.
Als het glad is glijden ze net zo goed door als personenauto's.
Alleen omdat ze veel zwaarder zijn glijden ze langer door en is een eventueel ongeluk ook veel erger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ben wel benieuwd naar de motivatie voor die min?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik eigenlijk ook wel :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rieneke ik ook ,vandaar mijn plus. Heb zelf jarenlang op een vrachtwagen gereden en daarmee merk je ook dat je grip verliest en met een beladen bak wordt het alleen maar erger. Voor het geval lijkt een vrachtwagen wel stabieler op de weg te liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kiswum:
"Voor het geval lijkt een vrachtwagen wel stabieler op de weg te liggen."
Bedoelde je:
"Bij besneeuwde wegen lijkt een vrachtwagen wel stabieler op de weg te liggen."
Of begreep ik je verkeerd? En bedoel je dan ook echt 'lijken', maar dat 't niet echt zo is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm, ik lees mijn reactie terug en je beschrijft op de juiste wijze wat ik bedoelde.
Het is inderdaad zo dat ik wil aangeven dat de grip niet beter is met een vrachtwagen op een glad wegdek, dan een personenauto.
De min is niet van mij. maar ik ben het niet eens met de redenatie.

Ik heb jaren internationaal gereden. En dit overkwam mij als vrachtwagen chauffeur en buschauffeur ook.

A) Die vrachtwagenchauffeurs hebben honderduizenden kilometers ervaring en weten wat wel of niet kan. Automobilisten niet en die gaan dus langzamer rijden.

B)Een vrachtwagen heeft tigduizend kilo op zijn assen staan en dus drukt zwaarder in de sneeuw en heeft dus minder last van het weer.

C) jou beleving van 80 kilometer is gebasseerd op gevoel. misschien was het wel minder.

D) je kan je afvragen of het nodig is om zo langzaam te rijden. Als er in NEderland 2 druppels regen valt hebben we ook gelijk 500 kilometer onnodige file.

E) ALs ik langzaam tussen de auto's rij met een vrachtwagen ga ik een grote rem weg houden want het remgedrag van onervaren automobilisten is heel grillig.

Voorbeeld: ik reed wekelijks naar de wintersport met een touringcar. Tijdens de klim naar Val thorens (hoogst gelegen skidorp van Europa) viel er wat ligte sneeuw en er lag wat bevroren ijzel van de dooi van de dag ervoor.
Achetr mij ontstond een discussie over mijn onverandwoorder rijgedrag want ik zou kettingen moeten leggen. Nu ben ik zelf ook inzittende van die bus, dus als die bus omklpat zit ik er zelf ook in. Veilgheid is ook mijn voordeel.
Maar: Kettingen op wienig sneeuw heeft geen effect. Kettingen op ijzel heeft helemaal geen effect. Met andere woorden kettingen hadden het weggedrag negatief beinvloed. Maar achter mij vonden zij mij onverantwoord.
Snap je? Wie snapt wat wel of niet onverantwoord is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie vraag waar je een hele mooie discussie over kan krijgen.

Een vrachtwagen en betere banden, ik denk het niet. Een vrachtwagen band mag profielloos zijn en dan heb je zeker geen beter grip.

Een hoger gewicht is zeker waar, maar als de sneeuw is aangestampt zakt ook een vrachtwagen niet door tot op het asfalt. Bij sneeuwval en een redelijk begaanbare rijbaan zal een truck door het gewicht redelijkerwijs eerder en langer contact houden met het asfalt.

Warme banden, door de wrijving van de banden worden deze warm en dit is bij sneeuw wel degenlijk een voordeel, je "smelt" bij sneeuw als het ware tot op het asfalt.

Dit geldt echter niet voor de stuuras, maar pas voor de opvolgende assen. Zelf ben ik op de motor eens verrast door sneeuw en door achter een vrachtwagen te gaan rijden redelijk veilig thuisgekomen omdat ik in de sporen van de vrachtwagen geen sneeuw had onder mijn motorbandjes.

Beroepschauffeur is betere chauffeur als automobilist, denk het niet.
Altijd zijn er uitzonderingen, maar beter een voorzichtige automobilist als iemand die denk te weten wat hij kan.

Altijd dien je rekening te houden met het onverwachte.

Niets is gevaarlijker als een gewoonterijder.

Als ik in een trajectcontrole rij zie ik zeer regelmatig vrachtwagens heel kort achter een auto rijden.

Door een begrenzer icm tachograaf weet de beroeps hoe hard hij rijdt, en automobilist niet, maar kort volgen is dan nog steeds niet veilig en verantwoord.

Tja wat is onverantwoord, door tijdsdruk toch proberen je lading op tijd te lossen ???

Feit is dat als het fout gaat met een vrachtwagen de massa altijd een groot nadeel is, als het gaat gaat het goed fout.

Maar goed ik denk dat in de vraag geldt dat de beste stuurlui altijd aan de wal staan.

Overigens kan je een hele boel doen met je vrachtwagen, zie link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Recht van de sterkste en onverantwoord gedrag.
Ze hebben natuurlijk iets meer grip maar dan nog..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze op tijd moeten rijden en wij niet.

Onverantwoord!! Het is ook niet voor niets dat de laatste tijd bij kettingbotsingen meestal de vrachtwagens de brokkenpiloten zijn en vol op een file inrijden.

Haast, niet opletten; maar toch op tijd willen zijn met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het onverantwoord was kan ik niet bepalen, maar ik wel uit ervaring dat als ik met een trekker/ oplegger rijdt en die is goed geladen met voldoende druk op de trekas, en natuurlijk goede banden, ik liever links zit op de verse sneeuw, dan rechts waar veel auto.s rijden die helemaal bij sneeuw bijna niet durven te rijden, je wil niet weten hoe vaak je personenauto,s moet inhalen bij normaal goed weer die 70 / 80 op de snelweg rijden, en als ik er dan naast zit met 87 km/u ze ineens gas geven omdat ze dan zoiets hebben van"rij ik zo langzaam ??? "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook een vrachtwagenchauffeur moet zich aanpassen aan het verkeer,maar meestal hebben ze idd jarenlange ervaring en weten ze dondersgoed wat ze doen,ik ben een paar keer meegereden met mijn zoon die internationaal chauffeur is en geloof me,ik zat vaak met kromme tenen in die vrachtwagen,hij rijd al 16 jaar en heeft nog nooit een ongeluk gehad,dus ze weten echt wel wat ze doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is idd zo dat als je hele dagen op de weg zit je vertrouwd raakt met rijden in sneeuw of regen. Veel mensen gaan in deze situaties juist onzeker en ingehouden rijden. Niet iedereen snapt dat er ervaren chauffeurs zijn, (het is immers een/hun beroep) die zelf weer niet snappen waarom iedereen zo onzeker en angstig rijden. Met alle frustraties van dien gaan inhalen waar mogelijk is, ieder stukje vrije baan is beter dan constant moeten remmen voor god weet wat. Vergeet ook niet dat je in een vrachtwagen een veel beter overzicht hebt en ver vooruit kan kijken zo tijdig kan remmen want je ziet ver voor je als het gaat remmen. Het is niet zo dat je meer of beter grip hebt, door het gewicht van de combinatie kom je juist sneller vast te zitten in zand of sneeuw, je zakt er dieper in weg. Plots op de rem moeten staan is in het nadeel vanwege het gewicht je hebt een veel langere remweg vooral met lading. Hierom is het veiliger om de minst drukke baan te kiezen als de andere stremmen door het weer. Trouwens een vrachtwagen is geijkt en rijd dus de snelheid die de snelheidsmeter aanduid. Bij personenwagens en busjes kan dat nogal afwijken van de werkelijkheid. De chauffeur rijd 80 en de personenauto erachter rijd 90 km/h. vaak lijkt het dan voor de personenwagen dat een vrachtauto 100 km/h rijd.