Wat is het verschil tussen "groupage" en "stukgoed"?

Een vriend van mij is vrachtwagen chauffeur en wil graag weten wat het verschil is tussen groupage vervoeren en stukgoed vervoeren. Hij schaamt zich een beetje om dit aan zijn collega's te moeten vragen en op internet (wikipedia) kwam hij (en ik ook trouwens) er niet uit. Het stond er wel, maar niet echt duidelijk. Dus graag in jip en janneke taal aub. Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.3K

Het beste antwoord

Hoi Rena,

En nu in Jip en Janneke taal

Onder stukgoed wordt verstaan goederen die verpakt zijn. Dit kan zijn in een doos of verschillende dozen op een pallet.
Men spreekt van stukgoed, wanneer je kan spreken van een verpakkingseenheid, een stuk goed dus.

Groupage noemt men het samenvoegen van (deel-)zendingen die in het vervoersmiddel de zelfde bestemming hebben.
Een heel simpel voorbeeld is dat ik bijvoorbeeld bij leverancier A: 2 zendingen voor Belgie, 3 zendingen voor Duitsland en 1 zending voor Frankrijk laad en bij Leverancier B laad ik: 2 zendingen voor Frankrijk, 3 zendingen voor Belgie en 1 zending voor Duitsland.
Nu kan ik op Land gaan groeperen en heb ik dus 5 zendingen voor Belgie, 4 voor Duitsland en 3 voor Frankrijk.
Dit noemt men groupage en is bedoeld ter efficientie van de goederenstroom.

Hetgeen TNT en GLS doet is in principe ook groupage, echter omdat het meer het systeem van briefpost is noemt men dit systeemvervoer, dan wel pakket-dienst..

Ik hoop dat je nu samen met eerdere informatie een idee hebt waar het verschil zit in stukgoed en groupage. Je kunt nu zien dat je kan groeperen met stukgoed. Hier zal denk ik ook de verwarring in zitten.

Wens jouw vriend namens mij vele veilige kilometers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hopelijk heb je hier iets aan:

groepage: 1)Transport:samenvoegen van diverse ladingen van verschillende herkomst voor gezamenlijke verzending;2)Traumatologie:de heling van een botbreuk

groepage: groepsgewijze vereniging van de te verzenden bestellingen

groepage: het samen verzenden van verschillende vrachten, ter beperking van expeditiekosten

en

Stukgoed
Stukgoed zijn goederen waarvan de hoeveelheid niet naar maat of gewicht maar per stuk worden opgegeven. Dit in tegenstelling tot stortgoed of bulkgoederen. Stukgoederen worden vervoerd in kisten, kratten, vaten of balen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stukgoed
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is zeker een stukje duidelijker geworden :) groupage kan dus uit stukgoed bestaan. Bedankt voor je antwoord.
Ik ben zelf chauffeur, en ik zal het proberen vanuit mijn perspectief een beetje uit te leggen. Wij doen bij ons bedrijf vooral stukgoed. Dat wil zeggen dat we bijvoorbeeld bij de steenfabriek in Spijk een volle vracht stenen laden. Dan lossen we die stenen op verschillende adressen, dat kan overal zijn, het liefst wel een beetje bij elkaar in de buurt

Bij groupage doe je het precies andersom. Daar ga je dan bijvoorbeeld verschillende steenfabrieken langs om één vracht samen te stellen voor één adres. Bij elke steenfabriek laad je dan een paar pallets, en bij één bouwplaats gooi je dan al die pallets eraf. Zo gebeurt dat in alle sectoren. Ik hoop dat hiermee je vraag een beetje beantwoord is.

Toegevoegd na 10 uur:
beetje late toevoeging, maar als hij vaker dingen niet weet kan hij ook hier kijken. Daar staat een redelijk complete woordenlijst met chauffeursbegrippen: http://www.truckstar.nl/woordenlijst/