Hallo Nick,

De bakwagen, of eigenlijk is een beter woord motorwagen, kan uitgevoerd worden met allerhand as-combinaties.

Allereerst is belangrijk, daar dienen de assen dan ook voor, waar de last zich op de auto bevindt. Dan reken je het zwaartepunt uit en aan de hand van deze gegevens stel je het assenstel samen.

Hetgeen hier op neer komt dat je de assen zo gaat verdelen dat de last gelijkelijk over de assen verdeeld wordt.

Daarna ga je kijken waar de auto zich dient te bewegen. Is dit op voornamelijk vlakke weg of misschien wel in het terrein, zoals dat bij zandauto's van toepassing is. Dan komt hier nog de toevoeging as-configuratie om de hoek kijken.
Hoeveel assen moeten aangedreven kunnen worden.

En omdat het manouvreren tegenwoordig ook steeds belangrijker wordt willen we ook nog zoveel mogelijk gestuurde assen gebruiken.

En als laatste heb je ook nog de optie om bij overbodigheid in verband met de lege auto, de as te kunnen liften, zodat hij niet meeloopt, hetgeen in sommige gevallen de draaicirkel gunstig beinvloeden kan, of de slijtage van de banden vermindert.

Je kan aan de hand van vorige informatie een motorwagen bouwen met minimaal 2 assen en maximaal 5 of 6.
Van deze assen kun je er 1 tot 5 laten aandrijven.

De overige assen kun je als meeloopas (niet aangedreven of gestuurd) monteren en indien gewenst laten liften.

Misschien kan je eens op de DAF paginga kijken www.daf.eu bij producten, onder het kopje modellengamma en dan de asconfiguratie. Je zult versteld staan van de mogelijkheden.