Wat zijn de belangrijke mainports op wereldniveau?

Welke mainports/havens wereldwijd zijn van groot belang voor de economie? Verder dan Shanghai en Rotterdam kom ik niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

Google op wereldhavens,
krijg je wikipedia,
vind je dit:

Top 10 havens wereldwijd 2008 (metrische tonnen goederenoverslag)Haven van Singapore - Singapore met 515 miljoen ton[1]
Haven van Shanghai - Shanghai (China) met 508 miljoen ton
Haven van Rotterdam - Rotterdam (Nederland) met 430 miljoen ton
Haven van Tianjin - Tianjin (China) met 365 miljoen ton
Haven van Ningbo - Ningbo (China) met 362 miljoen ton
Haven van Guangzhou - Guangzhou (China) met 347 miljoen ton
Haven van Qingdao - Qingdao (China) met 278 miljoen ton
Haven van Hongkong - Hongkong (China) met 259 miljoen ton
Haven van Qinhuangdao - Qinhuangdao (China) met 252 miljoen ton
Haven van Dalian - Dalian (China) met 246 miljoen ton

Plus nog meer informatie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Haven#Top_10_havens_wereldwijd_2008_.28metrische_tonnen_goederenoverslag.29
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Andere voorbeelden van mainports zijn New York, Los Angeles, Nagoya (Japan), Hong Kong en Singapore.

Overigens hoeft mainport niet per se op een haven te slaan. Schiphol is ook een mainport, en Hamburg en Antwerpen hebben grote havens, maar zijn minder mainport dan b.v Rotterdam. (maar natuurlijk wel belangrijk voor de economie!) Utrecht Centraal wordt ook wel railport genoemd, en zelfs het woord brainport wordt gebruikt voor universiteiten (Eindhoven) ;-)

Mocht je vooral geinteresseerd zijn in havens hier een informatief lijstje:
http://www.maasvlakte2.com/nl/index/show/id/232/Positie+Rotterdam+in+de+wereld