Wat is er aan de hand als je de praktijk heel goed begrijpt, maar de theorie niet?

Toen ik nog op school zat, kon ik alleen dingen goed leren als het meteen in de praktijk werd gebracht. Maar dingen als wiskunde en plannen maken voor nog uit te voeren projecten gingen mij erg slecht af. Met de theorie voor rijlessen ging het net zo. Maar die heb ik ook weer geleerd door in de praktijk goed op te letten. Dingen als formulieren van de belasting etc. gaat altijd mis (en hebben me ook al veel geld gekost) Maar laat je me metselen of timmeren etc. dan is iedereen tevreden. Uiteindelijk ben ik vrachtwagenchauffeur geworden maar na 5 jaar toch ontslagen. Morgen krijg ik een gesprek voor een nieuwe baan bij een transportbedrijf. Hopelijk gaan ze me niet onderwerpen aan allerlei theorievragen op papier.

Toegevoegd na 2 dagen:
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!
Ik ga geen "beste" kiezen, want ze zijn ALLEMAAL goed.
Wie weet heeft het geholpen, want ik ben aangenomen met een proefperiode.
En aangezien ik nu meer dan 100 punten heb kan ik ook pluspunten geven: allemaal +1

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (10)

Natuurmensen hebben dat... Snappen praktische zaken onmiddellijk en mentale zaken minder...

Veel succes...

Toegevoegd na 1 minuut:
Een natuurmens is volgens Jozef Rulof iemand die vooral door handelen, praktisch zien en ervaren leert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was die meneer Rulof een soort Jomanda avant la lettre? En geloof je die Jozef?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niemand, zelfs XiniX niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig maar,ik maakte me al zorgen om je,komt het toch nog goed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien komt het nog goed, je weet het maar nooit met XiniX...
Er zijn verschillende leerstijlen en iedereen heeft zijn eigen voorkeur voor leren in een bepaalde stijl. Kolb schreef daar een mooie theorie over en op leren.nl legden ze het perfect uit:

"Iedereen heeft een persoonlijke leerstijl, dat wil zeggen: een manier van omgaan met leerstof en leeractiviteiten.

Er zijn verschillende modellen om leerstijlen in kaart te brengen. Het model van Kolb maakt onderscheid tussen vier fasen van het leerproces:

Concreet ervaren ('sensing/feeling')
Waarnemen en overdenken ('watching')
Analyseren en abstract denken ('thinking')
Actief experimenteren ('doing')
Kolb stelt dat mensen een voorkeurstijl hebben, waarmee ze het liefst beginnen en waaraan ze de meeste tijd besteden. Maar het is belangrijk alle fasen van het leerproces te doorlopen, omdat ze essentieel zijn voor effectief leren. Kolb pleit er daarom voor dat je extra aandacht besteedt aan de leeractiviteiten waarin je je minder goed thuis voelt."

Jij bent blijkbaar iemand die graag concreet ervaart. Leuk is dat ze op leren.nl ook praktische tips geven aan de hand van je leerstijl. Voor jou:
* Ga een directe ervaring opdoen.
* Los een probleem op.
* Spring in het diepe met een uitdagende taak.

Oftewel: maak het praktisch voor jezelf, en het lukt je verder wel.

Toegevoegd na 2 minuten:
(maar zorg ook dat je de andere manieren van leren oefent)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt denkers en je hebt doeners. Laat bij je sollicitatie weten dat jij een doener bent. Dat zal bij een transportbedrijf wellicht een pluspunt kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent een echte praktijkman! De pratijk dingen blijven beter hangen, omdat dat een combinatie is tussen theorie en praktijk. Klinkt lastig, maar zal een voorbeeld geven:
Als je bijvoorbeeld boodschappen gaat doen zonder briefje, vergeet je de helft van de dingen. Als je wel eerst een briefje hebt gemaakt, maar deze bent vergeten, vergeet je veel minder. Je loopt dan door de supermarkt, en ziet dingen die je je herinnert van het opschrijven. Praktijk en theorie werken dan veel meer samen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt handenmensen en hoofdmensen, en jij bent duidelijk een handenmens. Dat wordt mijns inziens zwaar onderschat, en het onderwijs is er zelfs op VMBO-niveau niet of nauwelijks voldoende op gericht.
Wanneer je dingen in de praktijk kunt toepassen en je er een concrete voorstelling van kunt maken, heb je er blijkbaar geen moeite mee dingen te onthouden of je eigen te maken. Vermoedelijk heb je ook een prima technisch en ruimtelijk inzicht. Abstract denken vraagt weer heel andere dingen van je hersens (voornamelijk dat wat met IQ-tests wordt gevraagd), en hoewel het handig kan zijn, heb je al die kennis in het dagelijks leven helemaal niet nodig.

Anders zit het natuurlijk met bepaalde theoretische dingen die je gewoon voor je vak moet weten. Een vrachtwagenchauffeur heeft natuurlijk met bepaalde regels en bepalingen te maken, en hoe abstract die ook lijken , ze zijn er voor de dagelijkse praktijk. Als ze je daar naar vragen kun je het best proberen het probleem je zo concreet mogelijk voor te stellen ; hoe en wanneer krijg ik hier in de praktijk mee te maken en hoe zou ik dan handelen ?

Naast gebrek aan kunde kan het natuurlijk ook gewoon een gebrek aan aandacht zijn, dat je dingen die je niet primair interesseren gewoon niet goed kunt onthouden. Dat hebben we allemaal, zelfs de slimsten onder ons. Ik ben echt niet dom, maar dingen die me echt totaal niet interesseren moet je me soms na twintig keer nog stééds weer opnieuw uitleggen, hoor. De kunst is dus die aandacht er wel even voor op te brengen als het belangrijk is of er veel van afhangt. En dat lijkt me bij werk / solliciteren zeker het geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is niks aan de hand.
Mensen leren nu eenmaal of makkelijk in de praktijk en kiezen daardoor vaak een praktisch beroep.
Of ze kunnen makkelijk theorie leren en kiezen vaak kantoorbanen e.d.

Bij een sollicitatiegesprek krijg je zelden vragen op papier om te beantwoorden. Vaak is een indicatie van de algemen kennis genoeg om een beeld te kunnen vormen.
Wees je jezelf, en probeer zo rustig mogelijk naar dat geprek te gaan.
Suc-6 morgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
theorie is alleen dingen op papier die je moet leren,je moet je dan zelf inbeelden hoe iets dan in de praktijk zal zijn

praktijk dan ben je er ook nog mee bezig en zie je ook hoe dingen moeten en horen dus dat pik je veel makkelijker op.

voorbeeld je leest in theorie hoe je een brandje moet blussen bij bhv cursus,daar heb je dan een voorstelling bij die je je zelf dan bedenkt.
dan mag je het gaan uitvoeren of je ziet er een filmpje van(praktijk) dan heb je er een secrues beeld bij en zie je wat je moet doen.Dat is veel makkelijker te begrijpen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht heb je moeite met abstracte dingen, theorieën en zo. Het heeft te maken met dat als je iets leest of leert je een stapje terug kunt doen en datgene kunnen plaatsen in een groter plaatje. Dat is trouwens wel iets wat je kunt leren, het is een manier van denken. Maar de vraag is of je er gelukkig van wordt als je dat probeert te leren, ik denk het niet. Je bent nou eenmaal een praktisch ingesteld persoon.

Voor je gesprek morgen heb ik een paar tips voor je:
* zet je werkverleden en opleidingen even op papier zodat je niet hoeft na te zoeken wanneer je wat hebt gedaan. je hoeft geen uitgebreid cv te maken, maar wel even een overzicht. Zo voorkom je dat je heel veel formulieren moet invullen, je schrijft het gewoon over of maakt een kopie van je gegevens.
* kijk kritisch naar je werkverleden en zorg dat je een goed verhaal hebt bij de banen die je gehad hebt en waarom die beëindigd zijn. Oefen je verhaal zodat het er duidelijk uit komt.
* verplaats je in degene waarmee je het gesprek hebt zodat je een idee hebt wat hij wil horen van je.
Als je met een transportplanner gaat praten dan zal hij waarschijnlijk willen weten; op welke wagens je gereden hebt en met welke vracht, of je flexibel bent en komt als hij je belt, dat je je eigen problemen oplost als er iets mis gaat en niet de hele tijd hem belt.
* neem je papieren mee en liefst maak er al een kopie van thuis, je rijbewijs, eventueel chauffeursdiploma, adr, paspoort. Dat scheelt hem werk en je geeft de indruk goed georganiseerd te zijn. Erg belangrijk voor een chauffeur.

Heel veel succes en relax, goede chauffeurs zijn altijd erg gewild!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal het je nog iets sterker zeggen: in een groot bestand vindt je niets zonder dat je zoekt op een sleutel. In je hersens vindt je ook niets zonder zoeksleutel. Sommige mensen koppelen aan een begrip een zoeksleutel uit hum omgeving, anderen gebruiken abstracte zoeksleutel. Je weet dus wel veel meer, maar jouw opzoekcapaciteit is beperkter doordat jij alleen kunt opzoeken met visuele sleutels. Sommige zaken blijven niet bij jou hangen, omdat je er geen zoeksleutel voor kan verzinnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bekennen of weten dat je een praktische intelligentie hebt is geen schande. Dat wil niet zeggen dat je dom bent, want dat is heel iets anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je iemand bent,die wat zijn ogen zien,zijn handen kunnen maken. Ik zou daar maar blij mee zijn!