Juiste procedure lossen van tankwagen met meerdere compartimenten

Hallo, welke volgorde van laden en lossen wordt gebruikt bij 'n tankwagen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Is geheel afhankelijk van de constructie van de tank.

Bij een tank met een zelf dragend chassis dient eerst de achterste, dan de middelste en als laatste het voorste compartiment geleegd te worden, men mag met de voertuigen ook niet rijden als 1 van de compartimenten niet geheel of gedeeltelijk is gevuld.

Bij een tank met chassis en meerdere losplaatsen dient men eerst de middelste dan de achterste en als laatste het voorste compartiment te ledigen, dit heeft te maken met de drukverdeling op de assen en de remkracht van het voertuig.

Toegevoegd na 16 minuten:
Na het lezen van de reactie bij het vorige antwoord:

Lossen:

Bodemklep (valklep) sluiten.

Luchtpersleiding sluiten (compressor stoppen).

Vlinderklep sluiten.

Druk uit koppelstuk en slang laten ontsnappen, slang afkoppelen.

Slang en koppelstuk reinigen (indien mogelijk).

Persluchtleiding verwijderen.

Met tank op druk naar reiniging rijden, pas in wasstraat het luchtventiel openen en de druk van de ketel laten.

Mangat openen als de druk eraf is, bodemklep en vlinderklep openen, slang aansluiten, tank reinigen en laten drogen.

Tank geheel sluiten.

Vullen:

Is afhankelijk van de wijze dat laadadres gebruikt;

Controleren of bodemklep en vlinderklep gesloten zijn.

Mangat openen en tank vullen.

Bij de gewenste vullingsgraad het mangat sluiten.

Mangat / luchtventiel openen.

Slang aansluiten.

Bodemklep openen.

Vlinderklep openen.

Vulpomp starten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de info

Andere antwoorden (1)

Dan ga je er van uit dat er in elk compartiment hetzelfde zit?
men lost dat compartiment wat op het adres gelost moet worden.
Men heeft niet zoals bij schepen en vliegtuigen een losmanier nodig om breken of kantelen te voorkomen.