Net zoals personenwagens moeten ook vrachtwagens worden gebalanceerd en uitgelijnd.
Met lichtmetalen velgen wordt dit gedaan met magnesium poeder in de band. Er komt een bepaald gewicht aan poeder in de band bij de montage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus voor het eerste deel van je antwoord. Natuurlijk worden ook vrachtwagenwielen gebalanceerd.
http://www.rondenbanden.nl/truckbanden.html
V.w.b. magnesiumpoeder is mij niet bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hebben een trailer lopen die nu al 250.000km met 1 set banden doet. Dit is een test en in ons werk uitzonderlijk. Meestal gaan de banden er zo rond de 180.000km af.

Andere antwoorden (4)

Jaa, want anders rij je niet recht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle wielen moeten gebalanceerd zijn, anders geeft het trillingen en extra slijtage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de grotere omtrek en de lagere maximum snelheid is de draaisnelheid veel lager dan de wielen van personenauto's.
Vrachtwagenwielen hoeven daarom niet gebalanceerd, je zult nooit van die kleine klemgewichtjes op de velg van een vrachtwagenwiel aantreffen.
De veel grotere massa van een vrachtwagenwiel zou ook tot onpraktisch grote balanceergewichten moeten leiden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het uitlijnen is wel van belang, anders zou dat tot extra slijtage leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks Koosknip! Plus dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben toch al 25 jaar trucker en zolang zit er toch ook al lood aan mn velgen hoor. -10!!
nou banden worden wel degelijk uitgebalanceerd en loodjes zitten er echt op of soms zijn de banden gevuld met magnesium poeder , dit is in een voor geschreven hoeveelheid van uit de bandenleverancier het is echt geen pretje om een heel eind te rijden met een trillend stuurwiel
en tevens ook slecht voor de auto , denk aan elektronische storingen en wat al niet meer