Mag je in Nederland speciale (zie uitleg) transporten verrichten zonder vergunningen?

En dan heb ik het hier even niet over de zogenoemde "Convoi Exeptioneel", of de zogenoemde "Geld & Waarden" transporten. Maar meer over die transporten, waarvan de verzender niet zou willen prijsgeven wat er verzonden word. Omdat dit verder niemand wat aan gaat. En de risico's om dit met de post te doen te groot zijn...

Ik heb het hier dus niet over drugstransport. Maar bijvoorbeeld winkelier A wilt na een paar keer te zijn overvallen die envelop met bankbiljetten naar het hoofdkantoor gebracht hebben...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je goederen vervoerd voor derden mag je dit zonder vergunning alleen doen in een vervoermiddel met een laadvermogen van maximaal 500 kg.
Gaat het laadvermogen van de auto hierboven moet je ingeschreven staan (en vergunningen hebben) als beroeps-goederenvervoerder.
Los hiervan staat de wet vervoer gevaarlijke stoffen die het in alle gevallen verplicht stelt om hieraan te voldoen als de aard van de goederen dit voorschrijft. Je moet dan gekwalificeerd personeel hebben (ADR certificaat bij het chauffeursdiploma) gevarenborden voeren op het voertuig en speciale middelen bij hebben ivm evt. calamiteiten (zoals oa brandblusser, uitgebreide EHBO kist, speciale meetapparatuur etc.etc. eea in de wet omschreven.)

Voorts is het verstandig een goede aansprakelijkheids verzekering af te sluiten als het kostbare goederen betreft omdat CMR voorwaarden veel lagere waarden dekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met dit antwoord kan ik wel wat...

Andere antwoorden (2)

Je mag, op eigen risico, net zoveel bankbiljetten vervoeren als je zelf wilt. Wil je het vervoer verzekeren dan zal je aan de eisen van de verzekeringsmaatschappij moeten voldoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat valt helemaal niet onder speciale vergunningen.
Als jij je zending augurken stil wilt houden moet je dat doen.

Wat je wel kunt doen is in plaats van de standaard vevoersverzekering (iets van7,50 per bruto kg) een waardedekkende vervoersverzekering afsluiten. voor dit evrvoer.