Waneer gebruik je meer benzie? Zie uitleg.

Stel ik rijd met mijn auto op een 80km per uur weg.
Nu komt er een berg, de auto rijdt in versnelling 6 en om de berg op te rijden met 80 km u Trap ik de gaspedaal helemaal tot op de bodem in, omdat hij in de 6 staat en bergop rijdt, blijf ik dan ongeveer 80 rijden.
Of
Stel ik schakel terug naar de 4, dan hoef ik niet het gas tot op de bodem in te drukken, maar maakt de auto wel meer toeren.

Mijn vraag is dus, is het beter voor het milieu en voor de portemonnee als ik minder toeren maak in de 6, maar met het gas helemaal ingedrukt, of meer toeren maak in de 4 met het gas maar half ingedrukt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (6)

Volgens mij 6 want dan maakt ie minder toeren, als je terug schakelt en daarna gas geeft krijg je een kolkje in je tank. Ohja en berg afwaarts afremmen op de motor he ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je gaspedaal dieper intrapt zal daardoor alleen al het benzineverbruik stijgen, er moet meer brandstof toegevoerd worden om het toerental constant te houden zodat je 80 km/h blijft rijden.

Als je terugschakelt zul je het gas minder diep intrappen maar door het hogere toerental wordt er wel sneller steeds een "hapje" brandstof door de cylinders gevraagd.

Omdat het zuinigst rijden gebeurt door de motor zo efficiënt mogelijk te laten draaien zal toch het netto effect zijn dat je beter in z'n 4 de berg oprijdt omdat een zwaar overbelaste motor minder efficiënt draait.

Overigens zal de 6e versnelling alleen voor een heel flauwe helling kunnen, reële versnelling bergop is meestal meer in de orde van 2e of 3e versnelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord koosknip maar m.i. neemt de motor in een hogere versnelling (minder toeren) hele grote happen brandstof en in een lagere versnelling vele kleinere hapjes.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoelde ik ook met de uitleg van de efficiëntie van de motor, waarbij het netto effect inderdaad de vele kleinere hapjes voordeliger laat zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo had ik het niet begrepen. Ik vond het in ieder geval een mooi antwoord met even een andere insteek dan mijn antwoord. Dat vind ik zo leuk aan deze categorie.
Er zijn meerdere factoren die een rol spelen. Uitgaande van het maximale koppel wat je motor kan leveren bij een bepaald toerental (dit is per auto en brandstof verschillend) moet je voor de versnelling kiezen die bij 80 km/h bergopwaarts de juiste toeren maakt. Hiervan uitgaande zal hij het gunstigste benzine verbruik hebben.
Jouw vraag is echter: wanneer gebruik je méér benzine. Dat is in de gevallen wanneer je aan het bovenste criterium niet voldoet. Je belast de motor verkeerd met mogelijke schade tot gevolg. Bij een te hoge versnelling maakt de motor minder toeren en zal zeker te heet worden. Vergelijk het met een fiets in de hoogste versnelling bergopwaarts. Dan krijg je het ook warm.
Evenzo in een te lage versnelling raakt je motor over z'n toeren.
Nu je 2e vraag. Voor het milieu en je portemonnee lijkt mij het beste om binnen de marges van je toerental en maximale koppel te blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Terugschakelen naar 4 is het beste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is het beste in versnelling 4
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is het beter terug te schakelen om overbelasting te voorkomen.gaspedaal helemaal indrukken zorgt alleen voor extra brandstofgebruik.
Naar gelang het vermogen van de motor (kracht onderin of bovenin)zou ik terugschakelen naar een versnelling waarmee de motor zonder veel moeite en laag toerental naar boven kan klimmen.