Hoe werkt een variabele ruitenwisserinterval?

Afhankelijk van hoe snel (of hoe langzaam) ik de bedieningshendel bedien van de nul-stand naar de intervalstand past de intervalschakelaar de ruitenwisserslag aan: dus doe ik het snel, dan wissen de ruitenwissers b.v. iedere 2 seconden, doe ik het langzaam dan iedere 5 seconden. Er zijn dus geen vaste intervalstanden. Hoe werkt dit, technisch gezien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm daar heb ik geen antwoord op, en wacht dus af wat de antwoorden zijn, ben ik zelf ook wel benieuwd naar!

Het beste antwoord

hoi BraBart,

ruitenwisser interval, werkt als volgt:
een condensator wordt via een weerstand geladen.
hierdoor wordt de spanning over deze condensator langzaam groter. met een variabele weerstand (de interval schakelaar) wordt een bepaalde spanning ingesteld.
wanneer de oplopende spanning van de condensator groter wordt dan de met de potmeter ingestelde waarde, zal een vergelijker (operationele versterker) hierop reageren.
deze reactie wordt dmv een relaiscontact aan de ruitenwissermotor doorgegeven, waarna deze de wissers een of twee maal heen en weer laat zwiepen.
tegelijkertijd wordt de condensator ontladen, waarna het hele verhaal overnieuw begint. een zeer simpele schakeling.

je kan dit eenvoudig op een testbordje zelf nabouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Dré: dank je voor het antwoord. Voor jou een simpele schakeling, voor mij een behoorlijk complex technisch verhaal. Ik doe mijn best het me voor te stellen.
Anyway: dikke plus voor je antwoord!

Andere antwoorden (3)

Er zit een "slimme" schakeling achter die de tijd meet tussen even kort het hendeltje bedienen en daarna het hendeltje in de interval positie te zetten.
De elektronica zal die tijd gebruiken als intervaltijd tussen twee slagen van de wissers.

Ik vind een dergelijke regeling ideaal, als het zachtjes regent tik je even het hendeltje aan, de ruit wordt 1x schoon gewist.
Je wacht dan tot de ruit zover nat is dat je een volgende slag wenst, dan zet je het hendeltje pas in de interval stand en als het niet harder gaat regenen dan zal de interval tijd steeds weer precies goed zijn.

Ik wist niet dat het bestond, maar ik ben er toevallig achtergekomen toen ik eens met een Volvo truck reed met die optie en mij ook afvroeg waarom de intervaltijd niet steeds hetzelfde was.

Hoe de schakeling technisch opgebouwd is weet ik niet, daar zal ongetwijfeld een speciaal IC'tje voor gefabriceerd worden.
Aangezien ik niet denk dat je de schakeling na wilt bouwen lijkt me dat ook niet relevant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Net als jij kwam ik er ook bij toeval achter, niet bij een Volvo, maar bij een DAF.
Of er zit een regensensor op de voorruit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt mijn vraag niet begrepen.
je bepaalt zelf de veegsnelheid van de ruiten wissers door de hendel op jouw tempo te laten wissen.