Kerosine is hetzelfde als diesel. Kun je ook in je auto gebruiken en wordt verkocht onder de naam landbouwdiesel, waaraan een rode kleurstof is toegevoegd. Mag dus niet, omdat er nauwelijks belasting over wordt geheven. Een ander product dat wordt verkocht is diesel, waar wat middelen zijn toegevoegd, bijv. een antivlokmiddel, maar weer geen kleurstof
Aardolie is hetgeen wij uit de grond pompen en waar al dat heerlijks uit wordt gedistilleerd. Vandaar dat de belastingdienst een proef neemt uit je tank als je met je diesel in een fuik rijdt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Aardolie is olie zoals die uit de grond wordt opgepompt. Er zijn een aantal chemische processen nodig om dit te verwerken tot bijvoorbeeld benzine, diesel, kerosine, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door vele processen wordt van aardolie diesel gemaakt .
En er worden zovele producten van aardolie gemaakt van diesel benzine tot plastic toe .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Diesel is een van de producten die uit aardolie gewonnen wordt. Dit gebeurd door raffinage; Feitlijk wordt de aardolie aan het kokent gebracht. Afhankelijk van de 'lengte' van de olie moleculen condenseert een aardolie product bij een bepaalde temperatuur. Door dus de verdampte olie te koelen kan je verschillende producten winnen op verschillende temperaturen. Dut gebeurd in Desillage torens.

[volgende van: http://www.total.nl/nl/sitenl.nsf/VS_OPM/02A1380143EB571DC125708A002F1658?OpenDocument]
Een aantal producten op een rij:

* Gas : Boven in de destillatietoren vind je het lichtste product, aardgas. Dit kan bijvoorbeeld dienen om elektriciteit te maken of om fabrieken te laten draaien.
* Propaan - butaan : Vervolgens heb je propaan en butaan. Dit zijn vloeibare gassen die in flessen worden geperst en voor verwarming worden gebruikt. Zo bevatten de gasflessen van een kampeerkooktoestel of gasbarbecue butaan.
* Nafta : Daaronder vind je nafta, die in andere fabrieken dienen om plastic, rubber, verf en zelfs bepaalde textielvezels te maken.
* Benzine : Vervolgens is er benzine. De lichtere benzine wordt gebruikt in auto's en de zwaardere benzine, kerosine, is de brandstof voor vliegtuigen.
* Stookolie : Stookolie is zwaarder dan benzine en kerosine en wordt gebruikt om schepen te laten varen en sommige fabrieken te doen draaien.
* Smeermiddelen : Nog zwaarder zijn smeermiddelen. Die worden gebruikt bij verschillende mechanische technieken. Ze zorgen ervoor dat wrijving tussen bepaalde onderdelen wordt verminderd.
* Zware stookolie : De nog zwaardere producten, bitumen, worden gebruikt in de bouwsector. In bijvoorbeeld het asfalt op de wegen zijn bitumen verwerkt.
* Zwavel : Aardolie bevat ook zwavel. Na raffinage wordt zwavel in andere fabrieken gebruikt om er verschillende producten van te maken. Zo zit er zwavel in luciferkoppen om de ontsteking van de vlam mogelijk te maken