Hoeveel rijlessen moet je volgen voordat je kunt afrijden?

Misschien dat het verschilt, maar gemiddeld?

Toegevoegd na 29 seconden:
Of hoeveel uur? o.i.d.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
1.7K

Het beste antwoord

Gemiddeld hebben de mensen die ik begeleid toch zo'n 30-tal uren nodig voor ik een examen mogelijk acht. Het is een stuk minder bij mensen die graag rijden en die ook in gedachten oefenen buiten de effectieve lessen (met de spiegelneuronen). Bizar genoeg was mijn moeilijkste ooit... mijn eigen echtgenote, omdat die iedere keer panikeerde en riep 'ik zal het nooit kunnen' en haar eigen vader het ook had opgegeven bij haar (ik niet, ik heb nog niemand opgegeven bij mijn weten).

Met de moeilijkheidsgraad nu, reken ik meestal een 60-tal effectieve rijuren, maar dan gespreid over minstens 6 maanden, bij voorkeur een jaar.

Je hebt ook leerlingen die direct rap willen rijden, dat zijn de gevaarlijkste en de lastigste. Soms zijn ze dan nog arrogant ook. Maar mijn lessen wijken op dat vlak wat af: Van mij moeten ze immers kunnen rijden en remmen op de motor met als norm de remmen NIET te gebruiken. Al snel merken ze dan dat ze niet rap meer KUNNEN rijden of ze voldoen niet aan dit criterium.

Misschien kun je een beter gemiddelde nemen als je de rijles in drie fasen splitst:

(Fase 0 kan theorie zijn of kijkfase, niet doefase, maar die laat ik buiten beschouwing)

Fase 1: techniek van ontkoppelen, gas geven, versnellingen, en correct sturen en breedte van wagen leren kennen (lengte ook, maar dat komt meestal later). Het parkeren kun je hier voegen, maar ik geef dat bizar genoeg meestal laatst. Bij mij moeten ze beginnen met ontkoppelen ZONDER gas te geven. Dat is extra moeilijk, maar meteen zeg ik ze dat ze zo leren met hun toekomstige partner om te gaan als ze zo fijngevoelig kunnen zijn.

Fase 2: automatiseren door vele oefeningen en eerst zoveel mogelijk rechtdoor, en autostrade mag ook zodra ze de wagen stil kunnen houden. Autostrade heeft het voordeel dat ze merken dat heel licht aan het stuur draaien ernstige gevolgen kan hebben. Als je merkt dat ze de techniek onder controle hebben, dan pas kun je deze fase ook de kijkfase noemen naar het verkeer toe. Op dit moment moeten ze correct zijn qua weggedrag en verkeersregels.

Fase 3: perfectionering, hoffelijkheid en zuinige rijden, panieksituaties uitlokken en reflexen beheersen. Eventueel stukje antislip op gravel (voorwielaandrijving, andere is te moeilijk). Hier is het probleem dat je maar langzaam evolueert en dit is de meest tijdrovende fase, die eigenlijk de rest van je leven duurt.

Natuurlijk hangt ook veel af van de begeleider. In de 3de fase ook andere lesgevers inschakelen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit verschilt per persoon. De ene heeft er meer gevoel voor dan de andere. Gemiddeld hebben cursisten tussen de 30 en 40 lessen nodig totdat ze klaar zijn voor het examen. Een instructeur kan over het algemeen na de eerste les een indicatie geven hoeveel lessen er noodzakelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verschilt echt enorm, je hebt ook niet zoveel aan een gemiddelde.

Er is wel een manier om erachter te komen hoeveel lessen jij waarschijnlijk nodig gaat hebben. Bij pakketopleidingen (vast aantal lessen plus examen, met examengarantie) kun je meestal eerst een vrijblijvende proefles doen. Op basis van die proefles schat de instructeur dan in hoeveel lessen hij verwacht dat je klaargestoomd kan worden voor het examen. Vervolgens krijg je een aanbod voor het pakket dat bij die verwachting past.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had 8 lessen nodig van elk een 20 minuten.