Hoe werkt een trajectcontrole?

Tussen Arnhem en Duiven op de A12 is al jaren een trajectcontrole. Maar hoe werkt dat nou precies?

Ik snap wel dat het om de gemiddelde snelheid over het hele traject gaat, maar nergens zie ik flitsers of meetapparatuur enz. Hoe meten ze het eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
3.5K

Het beste antwoord

Bij trajectcontrole hangen camera's op verschillende punten langs de weg. Deze camera's maken van ieder passerend voertuig een foto. Een computer berekent vervolgens de gemiddelde snelheid. Ligt die hoger dan de maximumsnelheid, dan krijgt de weggebruiker een bekeuring. Trajectcontrole werkt in principe zeven dagen per week en 24 uur per dag. Als het systeem is ingeschakeld, is de pakkans 100%.
Trajectcontrole is een relatief nieuwe manier om snelheden te meten en overtreders te bekeuren. Kenmerkend is dat de snelheid niet op één punt wordt gemeten, maar dat het om de gemiddelde snelheid over een langere afstand gaat.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Feitelijk maken ze digitale foto's van ieder passerend voortuig, waar vervolgens het nummerbord van wordt herkend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die flitsers zitten er wel en de camera's ook, alleen de meetapparatuur zit er niet.

Elke auto die langs rijdt, wordt gefotografeerd. Dat gebeurd vanuit een camera boven de rijstrook op zo'n portaal waar ook de matrixborden op zitten, die camera's zitten vlak achter zo'n matrixbord boven elke rijstrook.

Een paar kilometer verder zit dat weer, en daar wordt weer elke auto gefotografeerd.
Er is bekend wat de afstand is tussen de twee plaatsen waar wordt gefotografeerd, en er is bekend hoeveel tijd er tussen zit. Hieruit kan men precies berekenen wat de gemiddelde snelheid is over dat traject, want men heeft de afstand en de tijd die je erover doet.
13 jaar geleden
De camera,s hangen gewoon achter de matrix borden,en helemaal niet op een geheime plaats.
Omdat het van te voren aangekondigd wordt is dat ook niet nodig.
Het is ook maar een kort traject ongeveer 5a6 kilometer.
Vroeger werd je aan het begin geflitst en aan het eind.
Dar betekende een stukje 110 km per uur kon je compenseren met een stukje 90 km per uur,om op een gemiddelde snelheid uit te komen.
Naderhand berekent de computer je gemiddelde snelheid.
Tegenwoordig wordt er meerdere keren geflitst ,dus je moet je gewoon aan de snelheid houden.
Ik rij dat stuk meerdere keren per week,en al jaren en nog nooit geen last gehad omdat je gewoon 100 km mag en dat gewoon moet doen.
De meeste mensen houden zich daar goed aan de snelheid,alleen degene die zich nergen wat van aantrekken rijden daar wat ze willen.
Soms spreek ik iemand die daar wel eens een bekeuring krijgt.
Maar de apparatuur staat niet echt kinderachtig afgesteld.
Dus je mag eigenlijk nog iets boven de 100 zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk heel simpel. Je wordt geregistreerd aan het begin van het traject middels camera's en snelheidsmetingen.
Hetzelfde gebeurd aan het einde (met eventueel een paar tussenmetingen).
Daaruit wordt de gemiddelde snelheid berekend en als die boven de snelheidslimiet zit, dan heb je te hard gereden over het traject.