Moet je ook voorrang verlenen aan iemand van rechts die zelf tegen het eenrichtingsverkeer inrijdt?

Soms komt onverwachts een fiets, auto of brommer uit een zijstraat van rechts die daar niet mocht rijden vanwege eenrichtingsverkeer. Als je daar op botst, wie is dan aansprakelijk?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Vervoer
3K

Antwoorden (2)

Ja dat moet. Een bestuurder (dat is nog net wat anders dan "iemand") moet je voorrang van rechts verlenen op een gelijkwaardige kruising.

Verkeersregels zijn onafhankelijk van het feit of iemand ergens het recht heeft te rijden. Immers in de wet staat geen uitzondering daarop beschreven.
Je kan het wel onverwachts vinden, maar juist tijdens het leren rijden is je aangeleerd om onverwachte situaties te verwachten (ja leuke paradox).
Daarnaast kan er ook iemand komen die ontheffing heeft, denk aan een politieauto met sirene/zwaailicht.

Als jij dus iemand aanrijdt die van rechts komt zal jij aansprakelijk gesteld worden, en schuldig bevonden worden aan het ongeluk.
Degene die reed waar hij niet mocht rijden zal daar een boete voor kunnen krijgen.
===

Hoofdstuk II.
Verkeersregels§ 5. Verlenen van voorrang
Artikel 15
1.Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.
2.Op deze regel gelden de volgende uitzonderingen:
a. bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg;
b. bestuurders verlenen voorrang aan bestuurders van een tram.

===

Merk op dat er dus nergens een uitzondering staat voor mensen die tegen de richting in rijden.
Toegevoegd op 14 maart 2022 16:36: tekst
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Dit wordt bevestigd door mijn rijinstructeur van vroeger !
Nee, want er is in dit geval geen recht op voorrang. Maar het is wel verstandig voorrang te verlenen om een aanrijding en mogelijk letsel te voorkomen.
Bij een aanrijding zijn beide bestuurders in principe fout. Als het tot een aanrijding komt, beslist de rechter over de mate van schuld van beide partijen.
Een citaat van het Korps landelijke politiediensten:
'Als het in dit geval tot een aanrijding zou zijn gekomen, dan beslist een rechter over dit soort zaken. De politie legt slechts vast wat er heeft plaatsgevonden. In dit geval zijn er door beide bestuurders overtredingen gepleegd. Ik kan mij zo voorstellen dat de bestuurder die de andere bestuurder niet heeft voor laten gaan zich mogelijk kan beroepen op overmacht, maar dat hangt van de situatie af en de beoordeling van de rechter. Er is in ieder geval geen recht op voorrang.'
Bron: eerdere vraag (GV nr. 198!; 26 februari 2009) over dit onderwerp.
https://www.startpagina.nl/v/vervoer/autos/vraag/198/auto-rijrichting-inrijdt-auto-links/
2 jaar geleden
teusvh
2 jaar geleden
Er bestaat in het verkeer niet zoiets als 'recht op voorrang'.
SentWierda
2 jaar geleden
@teusvh. Er zijn voorrangsregels. - dat behoort iedere weggebruiker te weten.
Zo moet Iedereen die een voorrangsweg nadert de bestuurders op de voorrangsweg in staat stellen hun weg ongehinderd te vervolgen. Dat heet een voorrangsverplichting.
Oftewel: je mag nooit doorrijden als je geen voorrang hebt..
Als je op een voorrangsweg rijdt en er komt verkeer van links of van rechts, dan heb je recht op voorrang. Behalve als het voorrangsvoertuigen betreft: brandweer, ambulance, politie - met optische en geluidssignalen.