Heeft rechts voorrang op een klein parkeerterrein?

Ik ben vanochtend met mijn fiets tegen een auto aangereden op een klein openbaar parkeerterrein (niet meer dan 50 parkeerplaatsen).

De man kwam van rechts, achter een andere geparkeerde auto vandaan en ik zag deze niet aankomen omdat ik heel even omkeek naar een collega.
De schade betreft een kleine deuk en een paar krassen boven het voorwiel van de auto. Ik heb zelf geen schade aan mijn fiets en ook geen letsel.
De man wil een schadevergoeding

Ik vraag mij af wie hier in de fout is.
Is dit mijn fout omdat ik niet goed heb opgelet?
Of is het de man zijn fout omdat hij voorrang heeft genomen terwijl hij dat zou moeten krijgen.
(Voorrang nemen/krijgen, vind ik zelf nogal een verschil.

Ik weet overigens niet of de man mij aan heeft zien komen, en of hij mij uberhaupt aan had zien kunnen komen.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K

Antwoorden (2)

Ja. Regels die op de openbare weg gelden, gelden ook op een openbaar parkeerterrein.

Jij bent dus "fout".
Jij geeft geen voorrang.
Jij kijkt om, om iets te doen wat niets met het verkeer te maken heeft.

"De man wil een schadevergoeding"
En ik wil ook 1000 euro voor het beantwoorden van deze vraag.
De vraag die jij je beter kan stellen is:

Ondanks dat ik (mede)schuldig ben aan dit ongeluk, ben ik 100% aansprakelijk voor de geleden schade aangezien ik een fietser (zwakke verkeersdeelnemer) ben?

https://www.joostenadvocaten.nl/actueel/verkeersongeval-met-zwakke-verkeersdeelnemer-wie-is-aansprakelijk/
"
Gemotoriseerd verkeer altijd minimaal 50% aansprakelijk
Als er een ongeluk plaatsvindt tussen een gemotoriseerde verkeersdeelnemer en een zwakke verkeersdeelnemer (fietser of voetganger), dan is de bestuurder van het motorrijtuig altijd voor minimaal 50% aansprakelijk. Dit geldt ook als het ongeluk door de zwakke verkeersdeelnemer werd veroorzaakt.

Op deze manier worden de zwakke verkeersdeelnemers extra beschermd tegen de risico’s die ontstaan door gemotoriseerd verkeer. Door deze aansprakelijkheidsregel hoopt de wetgever namelijk dat de bestuurder van een motorrijtuig extra oplettend is in het verkeer.
"
===
Het antwoord op die vraag is dus zeer waarschijnlijk nee.
Toegevoegd op 05 maart 2022 12:13: tekst
2 jaar geleden
Het antwoord luidt: Nee, bestuurders van rechts hebben geen voorrang op een parkeerterrein. Art. 15, lid 1 RVV luidt: Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders. Een parkeerterrein is een zgn. bijzonder weggedeelte, dus geen kruispunt.
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
En daarnaast moet wegrijdend verkeer alle verkeer voorrang verlenen.