Hoe moet je optrekken in een benzine auto qua koppeling/gas verhouding?

Ik rijdt zelf in een diesel, wanneer ik koppeling loslaat dan rijden we al weg. Maar wanneer ik in mijn moeders auto probeer weg te rijden met alleen de koppeling sla ik af ... ?
(Ik ben nog bezig met rijlessen)

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Vervoer
28.1K
ronron1212
2 jaar geleden
Zou geen verschil moeten maken. Dus een van beide wagens is niet goed afgesteld.
Utrecht
2 jaar geleden
Er kan wel verschil zijn tussen een diesel en benzine auto.
Een diesel slaat veel moeilijker af en is dus veel 'vergevender' voor optrekken met weinig gas. Met een diesel kan je dus wegrijden zonder gas bij te geven, met een benzine slaat de motor dan veel sneller af. Dus met een benzineauto moet je iets meer gas geven zodra je de koppeling laat opkomen.
Inekez1
2 jaar geleden
Hoeveel gas je moet geven is per auto verschillend. In mijn vorige benzineauto kon ik ook wegrijden (heel langzaam) zonder gas bij te geven. In mijn huidige auto moet ik een beetje gas bij geven. In de werkauto moet ik flink gas bij geven, maar dat is dan ook een trekpaard met veel pk's. Elke keer als je voor het eerst in een auto rijdt die je niet goed kent, moet je dus even aanvoelen en wennen aan de hoeveelheid gas die je moet geven. Ook de koppeling kan anders reageren dan je gewend bent. Dat geldt ook voor het rempedaal. Altijd eerst even voorzichtig een stukje rijden om alles uit te proberen dus, voordat je voluit het echte verkeer in gaat.
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
Waarschijnlijk als jij in je diesel lesauto wegrijdt naar de twee schakelt kun je gewoon gas en koppeling helemaal loslaten en rijdt de auto langzaam verder met motor stationair. Ik ben het eens met de reactie van inekez1 hierboven. Hoeveelheid gas hangt heel erg af van het vermogen van de benzine auto. Auto met veel vermogen moet je vaak een enorme bak gas geven om een beetje vooruit te komen. Dieselmotoren zijn veel makkelijker daarin, daarom rijden de meeste rijscholen ook met diesels

Antwoorden (3)

Gelijktijdig een beetje gas geven en de koppeling (niet te snel) op laten komen.
jc54
2 jaar geleden
Dieselmotoren hebben een heel hoog koppel, dus in stationair kun je door je koppeling op te laten komen de auto al laten rijden. Sommige (moderne) benzine auto's kunnen dit trucje ook maar dat moet je heel subtiel doen. Maarrrrr het is een gevoel wat je moet ontwikkelen om met een benzine auto normaal weg te rijden, het is bijna koppeling oplaten komen en tegelijk een beetje gas te geven, en de verhouding is per auto verschillend.
2 jaar geleden
Het klopt dat een diesel gemakkelijker wegrijdt dan een benzine-auto. En dat komt doordat een diesel zélf meer brandstof inspuit zodra de motor ook maar iets trager gaat draaien als de koppeling in aangrijping komt. Bij een diesel hoef je daar het gaspedaal niet per se iets voor aan te raken; de motor merkt dat hij de wielen moet gaan ronddraaien en zorgt er zélf voor dat hij wat harder gaat werken om niet af te slaan.
Bij een benzine-auto moet je dat dreigend afslaan zelf actief voorkomen door een streepje gas bij te geven naarmate de koppeling begint aan te grijpen.

Hoe doe je dat: laat de koppeling opkomen tot het aangrijppunt en houd daar je linkervoet dan even stil. Meestal is dat ongeveer halverwege.
Je merkt dat de auto van z’n plaats wil komen, maar je hoort tegelijk ook dat de benzinemotor dat nog niet echt kan trekken.
Op dat moment (dus zodra de koppeling begint aan te grijpen) druk je het gaspedaal een klein beetje in, ongeveer de dikte van je pink. Daardoor wil de motor nu toch wél wat sneller gaan draaien, en dat effect vang je meteen op door de koppeling iets verder op te laten komen. Dat iets verder ‘koppelen’ is minder dan een stroopwafel dik. Nu trekt de auto wat vlotter op, en met enig gevoel laat je de koppeling nog weer wat verder opkomen (met weer een beetje gas erbij), en na dit op een rustige plek wat geoefend te hebben merk je wanneer je de koppeling helemaal op kunt laten komen zonder dat de auto schokt.
Liever iets langer de koppeling gedeeltelijk ingedrukt houden, maar zodra je sneller dan een hardloper gaat moet je dat pedaal echt helemaal los gaan laten.

Het is een samenspel van hoeveel gas je geeft en hoe snel je de koppeling verder op laat komen.
Oefening baart kunst, en geleidelijk krijg je er steeds meer vaardigheid in en kun je ook vanaf dat het licht op groen springt meteen echt wat gas geven en de koppeling tegelijk zo bespelen dat de motor niet afslaat en ook niet overdreven raast en het resultaat is dat je lekker vlot op gang komt.

Het feeling krijgen in de samenwerking van beide voeten op de pedalen in een benzine-auto kost even wat tijd, en gaat “met vallen en opstaan”. Het is (helaas) qua kosten logisch dat rijlessen in dieselauto’s gegeven worden, maar daarna ben je dus nog niet handig in het wegrijden met een benzine-auto. Vraag eventueel of je rij-instructeur eens een uurtje in de auto van je moeder naast je wil gaan zitten.
Bordensteker
2 jaar geleden
Bordensteker
2 jaar geleden
Een handige methode kán zijn om eens te proberen uit stilstand in zijn tweede versnelling weg te rijden. Dat gaat een stuk moeilijker, maar zo voel je sneller aan hoe je het aan moet pakken. Wel een beetje gas, maar verder vooral met gevoel de koppeling bespelen. Maar: het gevaar loert hierbij echter wel om de hoek dat de auto jóú een lesje leert door de koppelingplaat te verbranden, want de koppeling mag niet te lang slippend worden gehouden ... dus liever alleen onder deskundig toezicht doen.