Weet iemand of je met een studentenov kaart van Enschede dus gratis eigenlijk) naar Ahaus kan reizen?

Ik wil graag naar een vriendin die woont net over de grens in Ahaus. Kan je van Enschede gratis met de studenten OV kaart dus naar Ahaus reizen zonder dat je meer hoeft te betalen ofzo??

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Vervoer
1.6K

Antwoorden (2)

Nee, dat is niet mogelijk. De OV-chipkaart en de Studenten OV-kaart zijn alleen geldig bij Nederlandse vervoersbedrijven.
Sinds 1 augustus 2021 is het mogelijk om met je Nederlandse OV-chipkaar/Studen OV-kaart te reizen tot de Duitse stad Gronau. Daar kan je uitchecken, maar dan moet je vervolgens wel een Duits vervoersbewijs kopen.
Anders moet je bij de NS een ticket kopen voor een internationale treinreis. Maar als student kan je mogelijk wel profiteren van kortingen.
2 jaar geleden
Ja, en nee.

Sinds kort kun je met je studenten-ov namelijk met de trein naar Gronau (D); dan moet je dus wel nog apart betalen voor de verdere reis Gronau - Ahaus. Je kunt elk uur met een doorgaande trein reizen, die vanuit Enschede via Gronau en Ahaus rijdt.

Aldus meerdere bronnen waaronder 9292.nl en https://www.treinreiziger.nl/vanaf-1-augustus-ook-met-de-ov-chipkaart-naar-gronau-duitsland/ :
“Daardoor kunnen reizigers met bijvoorbeeld een Weekend Vrij abonnement of juist een studentenreisproduct vanaf 1 augustus gratis naar de Duitse grensplaats reizen.”

Anderzijds kun je blijkbaar niet met je studenten-ov in de grensoverschrijdende bus:
In de belbuslijn naar Ahaus (ijn T88 Enschede Centraal Station - Ahaus Alstätte Markt)
geldt de OV-Chipkaart NIET: “Het gebruik van de OV-chipkaart is NIET mogelijk op deze grensoverschrijdende buslijn.”
Het lijkt me niet helemaal onmogelijk dat deze informatie over deze bepaalde buslijn nu sinds 1 augustus verouderd is - voorzover hij überhaupt rijdt. Maar dan zouden er dus ook chipkaart-check-in / check-out automaten bij de deuren van die belbusjes moeten hangen, en ik waag het dát te betwijfelen.

Bovendien staat er in de betreffende bron nu ook nog; “Let op: In verband met de coronapandemie rijdt deze lijn tijdelijk niet!”
Bron: https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_T88_Enschede_Centraal_Station_-_Ahaus_Alstätte_Markt
Bordensteker