Wat kan en mag eenrolstoel met duwer in het verkeer?

Ik zoek informatie om dat ik niet weet of ik als rolstoelduwer gebruik moet of mag maken van trottoir?

2 jaar geleden
in: Vervoer
1.6K

Antwoorden (1)

Vor rolstoelen die geduwd worden of door de gehandicapte zelf met de hand worden voortbewogen, gelden dezelfde verkeersregels als voor voetgangers. Maar een aanvullend weetje is dat je niet alleen mensen met een blindenstok maar ook bv. oude mensen met rollators overal voor moet laten bij het oversteken.
Je moet dus gebruik maken van het trottoir.
Als er geen voetpad is, of als het rijden hierop grote moeilijkheden oplevert, dan
mag er gebruik gemaakt worden van het fietspad. Voor niet gemotoriseerde
rolstoelen gelden dan de regels voor fietsers en voor gemotoriseerde rolstoelen
gelden de bromfietsregels.
Men rijdt alleen op de rijbaan als er geen voetpad of fietspad aanwezig is, of het
rijden daarop grote moeilijkheden oplevert (te smal, grint, zand etc.). Op de rijbaan
moet men zoveel mogelijk rechts houden. Verder gelden voor rolstoelen zonder
motor de fietsregels en voor gemotoriseerde rolstoelen de bromfietsregels.
Autowegen en autosnelwegen zijn voor rolstoelen verboden.
SimonV
2 jaar geleden
adriana
2 jaar geleden
Dank voor je reactie. Weet u waar ik eventuele voorschriften op dit gebied kan vinden?wij wandelen regelmatig met senioren in een rolstoel, en steeds stoep op/stoep af is niet fijn voor de zittende.
SimonV
2 jaar geleden
Zie bronnen.
adriana
2 jaar geleden
Heb de handleiding gezien en het is me duidelijk!
Dank !