Hoe milieuvriendelijk is een luchtballoon?

3 jaar geleden
in: Vervoer
4.9K
tinus1969
3 jaar geleden
In vergelijking met wat? Een luchtballon is altijd minder milieuvriendelijk dan geen luchtballon.

Antwoorden (2)

Nu is er ook de “Eco Magic” ballon. Een bijzondere en energie besparende ballon. Ecomagic is het ballonmateriaal van de toekomst. Het principe is eenvoudig : maak ballonstof dubbelwandig en de warmte die nodig is om de ballon te laten opstijgen blijft veel beter behouden. Minder propaanverbruik, minder CO-2 uitstoot.
En wanneer de zon de ballon verwarmt is het gebruik van de brander tot een minimaal gereduceerd.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Interessant, maar:
Hoe milieuvriendelijk is een luchtballoon?
AnnBoo8146
3 jaar geleden
@Griffin, de heliumballon zelf, dus niet het gas, is zeer milieu-onvriendelijk. Deze komen, als ze opgelaten worden en wegvliegen, op een gegeven moment weer ergens terug op de grond en vormen een bedreiging voor de dieren en de rest van het natuur.
https://nos.nl/artikel/2336673-steeds-meer-gemeenten-verbieden-oplaten-van-ballonnen.html
LeonardN
3 jaar geleden
@AnnBoo8146 Ehhh, nu maak je een erg vreemd punt. De vraag en de discussie met Griffin gaat zover ik het begrijp over het type luchtballon welke mensen vervoert. https://wikikids.nl/Luchtballon
Jouw laatste argument gaat over feestballonen, (niet luchtballonen) gevuld met helium.
Een luchtballon vliegt, doordat lucht in de ballon wordt verhit met een brander. Deze brander werkt op propaan, vloeibaar of in gasvorm en veroorzaakt CO2-uitstoot. Er zijn inmiddels wel ballonvaarders, die een propaangas gebruiken die CO2-neutraal is.
Maar dat is slecht één element. De ballon zelf is van synthetisch materiaal gemaakt. Alle synthetische materialen zijn een belasting voor het milieu.
En dan alles rond de ballonvaart. Een ballon kan alleen opstijgen van en landen op grote open ruimtes. Om deze te bereiken is vervoer nodig, want de meeste mensen die meevaren, zullen niet direct naast deze open ruimtes wonen. Afhankelijk van het vervoermiddel, dat wordt gebruikt om de vertrek- of landingsplaats van de ballon te bereiken, is de reis ernaar toe belastend voor het milieu.
En tot slot, als de ballonvaarder door omstandigheden niet in staat is om te landen op de aangewezen landingsplaats, en dus een noodlanding moet maken, vindt deze regelmatig plaats op open plekken die daar niet voor geschikt zijn, bijvoorbeeld op de akker van een landbouwer.
3 jaar geleden
Griffin
3 jaar geleden
"Een luchtballon vliegt, doordat lucht in de ballon wordt verhit met een brander."
En heliumballonnen dan? Is immers toch ook een luchtballon.
AnnBoo8146
3 jaar geleden
@Griffin, (helium)ballonnen worden op steeds meer plaatsen in Nederland verboden, omdat deze zeer schadelijk zijn voor het milieu. Dus op de vraag hoe milieuvriendelijk deze ballonnen zijn, is het antwoord "zeer milieu-onvriendelijk".
Griffin
3 jaar geleden
@AnnBoo: Ik probeer meer manieren te duiden hoe kunnen ballonnen vliegen, het milieu aspect daargelaten. Maar hoe jij er bij komt dat een inert gas zoals helium milieu ZEER onvriendelijk is gaat er bij mij niet in. Het is één van de lichtste elementen en vervliegt naar de hoogste regionen of onze atmosfeer waar het volledig opgaat tussen de lucht.
Lenntech kan over het milieu aspect ook niks zinnigs zeggen:
https://www.lenntech.nl/periodiek/elementen/he.htm