Waarom geldt er in Europa niet dezelfde maximumsnelheid voor personenauto's en vrachtwagens?

Waarom geld er in Europa niet de zelfde maximumsnelheid voor personenauto's en vrachtwagens?
Volgens mij maakt het tegenwoordig door de technologie / techniek niet meer uit kwa remweg of met de motor / auto op pad bent of met een volgeladen LZV vrachwagen.
Volgens mij is het gewoon zo tegenwoordig als je allemaal één en de zelfde snelheid rijdt heb je gewoon allemaal de zelfde remweg.
En als je het verhoudingsgewijs bekijkt is een vrachtwagen zuiniger dan een personenauto.
Als je allebei even hard gaan.

3 jaar geleden
in: Vervoer
Utrecht
3 jaar geleden
"Volgens mij maakt het tegenwoordig door de technologie / techniek niet meer uit kwa remweg of met de motor / auto op pad bent of met een volgeladen LZV vrachwagen."
Volgens mij gelden de natuurkunde wetten (van de middelbare school) nog steeds. Een grotere en dus zwaardere vrachtwagen heeft wel degelijk een langere remweg nodig.
Dus een hogere snelheid voor vrachtwagens kost verkeersveiligheid.

Antwoorden (2)

De moderne vrachtauto(combinati)'s hebben een remvertraging die de remvertraging van personenauto's benaderen, of soms zelf overtreffen. Helaas rijden er nog steeds veel vrachtauto's die die remvertraging (bij lange na) niet halen, en juist die categorie zorgt voor de gevaren op de weg.
Voor geheel Europa zou het sowieso niet kunnen werken, omdat je in veel delen van Europa met beklimmingen en afdalingen te maken hebt.
Toegevoegd op 29 november 2020 17:31: tekst
jc54
3 jaar geleden
Remvertraging is niet het enige issue - soms is het immers te laat om te remmen.
Een verhoging van de maximumsnelheid van 80 naar 100, dus een toename van 25%, betekent een totale van 56,25% in kinetische/botsingsenergie. Bij een botsing betekent dat 'veel meer schade'.