Snelheids circels op vrachtauto's

Ik zie wel eens achter op vrachtwagens de cijfers 60 of 80 of 90 staan in een circel. Het lijkt een beetje op een snelheids aanduiding. Weet iemand de betekenis daarvan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (2)

Dat zijn de maximale snelheden die die vrachtauto mag rijden in verschillende wegen (snelweg, buitenweg, bebouwde kom)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een inderdaad idiote situatie.

je hebt voor diverse landen diverse bordjes. Afhankelijk van waar je mee rijdt. En waar je rijdt.

Zo kan 90-80-60 aangeven dat je 90 op de snelweg mag-80 op de auto weg en 60 op de nationale weg mag.
Maar dit is altijd buitenland, Nederland kent dit niet
Alleen kan het dus zijn dat als je in zowel Tjechie, Duitsland, frankrijk en Italie komt je een hele bulk van die stickers hebt zitten.

In Duitsland hebben bussen een 100 dat betekent dat ze aan speciale extra eisen voldoen.
Caravans nu ook dan mogen ze ook 100.

Kleinere vrachtwagens in frankrijk hebben een 110 dat zijn vaak post of bode diensten.

En o wee als je de goede niet hebt...