Wat zijn de regels mbt rijrichting in een parkeergarage?

Vandaag reed ik rustig uit een parkeervak in een parkeergarage. Er hing geen bord en er was op die plek ook geen pijl aangegeven mbt de rijrichting. Na 10 meter kwam er een auto naar boven. Ik stopte netjes zodat hij er langs kon. Hij zag mij, maar nam de bocht heel klein en schuurde met zijn auto langs mijn auto. Mijn auto stond stil, maar ik stond wel in de verkeerde richting.

Ik ben benieuwd wat de regels mbt tot verplichte rijrichting zijn, daar deze niet duidelijk middels een bord of pijlen op die etage in de garage stonden aangegeven. Op deze manier kan ik inschatten in hoeverre ik eventueel aansprakelijk kan worden gesteld.

4 jaar geleden
in: Vervoer
2.2K
Utrecht
4 jaar geleden
Doorgaans is diegene die de schade veroorzaakt aansprakelijk. Hij reed tegen jou aan.
Belangrijk dus om in je communicatie / verweer duidelijk aan te geven dat jij stil stond. Dit feit kan wel eens doorslaggevend kunnen zijn.
SentWierda
4 jaar geleden
In vrijwel elke parkeergarage is met pijlen aangegeven wat de rijrichting is. Als dit niet het geval is, meld dit dan aan de exploitant zodat deze actie kan ondernemen.
Blijkt en/of blijft de exploitant nalatig dan kan hij aansprakelijk worden gesteld voor schade vanwege conflicten over de rijrichting.

Antwoorden (2)

Doorgaans rij je in een parkeergarage tegen de klokrichting in naar boven en naar beneden. Meestal is dat ook met pijlen aangegeven.
Als jij echter STIL STAAT en iemand rijdt tegen je aan dan is die persoon altijd fout. Dat kan dan een inschattingsfout zijn van de bestuurder van de rijdende auto, maar het blijft fout. Zelfs als jij in de verkeerde richting zou staan kun je niet fout zijn bij een aanrijding als je zelf stil staat.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Romaysa
4 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie. Ik reed inderdaad tegen de klok naar beneden. Inmiddels heeft de exploitant ook aangegeven dat de markering ontbrak. Nogmaals bedankt.
Jouw voertuig stond stil.
Daar is alles wel mee gezegd, de andere reed jou dus aan.
Kortom: Jij kunt de ander aansprakelijk stellen.
Informeer je verzekering en laat het deze uitzoeken. Voeg wel een tekening + beschrijving van de parkeergarage toe en hopelijk heb je een kentekennr en mogelijk zelfs merk en kleur van de andere auto.
Tegenpartij kan moeilijk doen. Laat je verzekering het vuile werk opknappen, contact opnemen etc.
Succes @Romaysa
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Romaysa
4 jaar geleden
Dat dacht ik dus ook. Het is verder een verzekeringskwestie en gelukkig heb ik een goede verzekering. De tegenpartij wilde uberhaupt geen papieren invullen, dat zegt eigenlijk al genoeg. Bedankt voor het meedenken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Graag gedaan.
Precies, het niet willen invullen van de papieren zegt zoveel: is het antwoord.
Daarom ook **Laat je verzekering het vuile werk opknappen, contact opnemen etc.**
Mijn eigen ervaring is dat je voor van alles uitgemaakt wordt en eindeloos moet wachten, vandaar.
Goede verzekering loont!