Bestaan er scootmobielen met besturing als een brommer dus zonder zoeken palletje?

Of hoe dat ook heet. Dus dit stang die je omhoog en omlaag moet duwen om achter en vooruit te moeten gaan.

4 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K
Bordensteker
4 jaar geleden
Ehm, een zoeken palletje?
Ik wil niemand op stang jagen, maar als je met een brommer achteruit wil gaan rijden kun je maar het beste de standaard naar beneden duwen want anders ga je omvallen. Opdat er een antwoord mogelijk wordt: kunt u uw begrip van de vraagkwestie misschien wat duidelijker op de onschuldige lezers overbrengen?
JAHCobus
4 jaar geleden
Ik doel op het palletje aan het stuur dat je naar voren of naar achteren moet duwen en dat niet goed functioneert. Vandaar zo veel ongelukken me scootmobiels in NL plaatsvinden. Inderdaad een reden tot zorg ook voor lezers die niet weten hoe een scootmobiel er van dichtbij uitziet.
JAHCobus
4 jaar geleden
Voor een beeld zie foto dire voor metalen strook die beweegbaar is binnen met rubber omklede stuurstang. https://www.scootmobielaanhuiswebshop.nl/scootmobiel/vaste-4-wiel/vermeiren-ceres-deluxe-scootmobiel
Bordensteker
4 jaar geleden
Als je op deze grote versie van foto dire (3) goed kijkt (en let niet op het mandje en de contactsleutels) zie je de betreffende hendeltjes links en rechts uit de stuurkolom steken.
https://www.scootmobielaanhuiswebshop.nl/images/productimages/big/Vermeiren%20ceres%204%20scootmobiel%20deltastuur.jpg Ik neem aan dat het dáár over gaat. Omdat een brommer niet achteruit kan, verwacht ik eigenlijk niet dat er scootmobielen zijn met een bediening zoals een brommer.

Antwoorden (1)

Nee, zulke scootmobielen bestaan er niet. Achteruitrijden is een inherente eigenschap van een scootmobiel. In de supermarkt zie ik bijvoorbeeld vaak dat scootmobielrijders voortdurend voor- en achteruit moeten manoeuvreren.

De SWOV ziet deze voorziening niet als gevaarlijk. Wel heeft deze stichting andere maatregelen voorgesteld:
• Scootmobielen voorzien van een rem waarmee de gebruiker actief kan remmen;
• De stabiliteit van de scootmobiel verbeteren door het voertuigontwerp aan te passen en stabielere scootmobielen te verstrekken;
• Scootmobielen voorzien van een stuurhoekbeveiliging.
SimonV