Hoe is het mogelijk dat een diesel auto die ouder is dan 15 jaar niet meer een stad in mag?

Ik heb een bestelbus uit 2004 bij een apk keuring is de uitstoot minder als een bestelbus uit 2011
dus er is echt niets mis met mijn bus , maar een burgemeester beslist dat, ik vraag me af of dit zomaar kan ?

4 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K
Antoni
4 jaar geleden
Tegen een bestuurlijk besluit kan je bezwaar indienen. Dat geldt dus ook voor een officieel besluit van de burgemeester. Mogelijk wordt het besluit opgeschort totdat over het bezwaar is besloten, zodat je tot die tijd gewoon door kan blijven rijden met je auto. Informeer goed over de manier waarop je bezwaar moet maken en hoeveel tijd je daarvoor hebt: de termijn. Meestal staat dat allemaal bij het originele besluit vermeld.
paulus811
4 jaar geleden
Het is inderdaad van de zotte dat je met je bus niet meer de stad in mag. In Rotterdam mag je met een oudere diesel ook de stad niet meer in, maar het gemeentebestuur staat zwaaiend het ene na het andere cruiseschip binnen te halen. Compleet van het pad af...

Antwoorden (1)

Ja, dat kan. Niet zomaar, want daar wordt uitvoerig over vergaderd. Een stad kan een milieuzone invoeren zoals dat heet, en dan mogen diesels met een milieuclassificatie lager als Euro 4 (in dit geval) die milieuzone niet meer in. Deze Euro 4 norm is in 2005 verplicht geworden. Het kan inderdaad wel eens voorkomen dat een goed onderhouden Euro 3 dieselmotor minder roetuitstoot geeft dan een slecht onderhouden Euro 4 dieselmotor.
jc54