Wat is de maximum lengte van een goederentrein in Europa?

Hé hallo ik vroeg mij af wat is de maximum lengte van een goederentrein in Europa?
Is dat allemaal het zelfde of verschilt dat per EU-land?
Ik heb het wel over het internationale goederen vervoer per trein.
En hoeveel van die 45 ft zeecontainers gaan er op zo,n trein?

5 jaar geleden
in: Vervoer
6.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Precieze lengte weet ik niet, maar als er zo'n lange jongen voorbij komt moet ik hem gewoon tellen. Langer dan 40 wagons heb ik ze nooit gezien. Er van uitgaande dat een wagon ca. 20 meter is, heb je het al gauw over een meter of 800.
Bordensteker
5 jaar geleden
De hoofdvraag (de maximale lengte van een goederentrein) is ruim 4 jaar geleden al eens gesteld en deskundig beantwoord in “Hoe lang mag een goederentrein eigenlijk zijn?”: https://www.startpagina.nl/v/vervoer/treinen/vraag/519211/goederentrein/ . De huidige bijvraag (hoeveel 45 voets containers er dan op passen) hangt samen met de combinatie van containerdraagwagens die vaak beter onder de standaardmaat van 40 voet passen dan onder alleen maar allemaal containers van 45 voet.

Antwoorden (1)

“In Nederland hebben de treinen een lengte van maximaal 650 meter. Die lengte heeft te maken met het spoorwegnet. Een goederentrein moet soms even van de hoofdspoorbaan af om een (snellere) reizigerstrein te laten passeren. Op zo’n wachtspoor passen slechts treinen van 650 meter lang.” [...]
https://www.railcargo.nl/bibliotheek/studentenrubriek/karakteristieken_spoorvervoer

De lengte wordt in de praktijk ook vaak beperkt door de lengte van de sporen in de containerterminals van vertrek en aankomst.
Per land en zelfs per route in Europa kan de maximaal toegelaten lengte verschillen.
Treinen worden ook vaak om economische redenen iets korter gehouden dan het maximum als je voor dat maximum vanwege het gewicht juist niet meer genoeg zou hebben aan één locomotief. De extra lengte die je met een tweede locomotief erbij méér mee kunt nemen, maakt het bij niet al te zware lading vaak gunstiger om met slechts één locomotief te plannen.

Nu zijn containertreinen over het algemeen niet de zwaarste, en als ik van de in de praktijk vaak gehanteerde maximum 650 m treinlengte de afmeting van een locomotief aftrek hou ik 630 meter over voor de wagens.
Een (optimaal onder twee 45 voets containers passende) tweedelige Sggmrs(s) wagen van verhuurder VTG is inclusief buffers 29,6 m lang, en daarvan passen er afgerond 21 van in de beschikbare lengte van 630 meter. Met twee containers per wagen heb je dan een totaal van 42 containers op je trein.
Bordensteker