Wat kost een liter benzine nu echt?

Benzine is in Nederland het duurst van Europa of zelfs de hele wereld. Wat zou een liter benzine kosten als er helemaal geen belastingen over geheven zouden worden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vervoer
3.4K

Het beste antwoord

Ik heb in Saoedi Arabie bij Saoedi Aramco gewerkt. In 1998 kostte het $0.01 (1 Amerikaanse Dollar cent) om 1 liter benzine te produceren. Daarbij zijn alle kosten inbegrepen, van exploratie, boringen, olie winning, raffinage tot benzine etc. Daarna komt er natuurlijk heel wat bij, zoals transport, opslag, tussenhandel, accijns etc etc. Nu leven we in 2009. Dus 10 jaar inflatie erbij, kom je op $0.0125 voor 1 liter. 1.25 dollarcent dus. In sommige landen (waar de levens standaard heel laag is) kost 1 liter aan de pomp vandaag 19 eurocent! Reken maar uit, we worden genaaid!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is afhankelijk van de winst die de betreffende oliefabrikant zou maken.
Er wordt in ieder geval 48% belasting berekend + nog 16% overige belasting. Totaal 64%.

Neem dus de huidige prijs aan de pomp, deel dat door 100 en vermenigvuldig dit met 36, dan heb je grofweg de "kale" prijs.

48% belasting = 48% accijns.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Moeilijk te zeggen daar het een hele tijd duurt om het te produceren. Een hele tijd.

Wat het waard is nu valt prima te becijferen maar dalijk is het toch echt op. Terwijl je er pas nu zo langzaamaan beetje bij beetje effectief mee om leert gaan. Dus wat een liter benzine ons nu echt kost?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Chris;

Als je ziet hoe er meesteal mee wordt omgesprongen zou je geneigd kunnen zijn te denken dat benzine absoluut niet (te) duur is....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
kostprijs + winst....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik het me goed herinner uit een interview van een Shell topman over de torenhogen prijzen een jaar terug. De kostprijs van één liter benzine is ongeveer 10% van de prijs die je aan de pomp betaald...

Dat de prijs in Nederland zo hoog is zit nog steeds in het zogenoemde 'kwartje van Kok'. En waarvan Bos al tijden roept dat deze terug naar de burger moet. Die 25 guldencent is met de komst van de euro 25 eurocent geworden. En wordt nog steeds geïnd als extra belasting voor de autorijder. We hebben het hier nog steeds over grofweg 200.000.000 euro belastinggeld dat de automobilist jaarlijks aan de pomp betaald...

Met jaarlijks zo'n 37 miljard euro aan belastingen is de automobilist nog steeds/altijd de grootste sponsor van de Nederlandse schatkist...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ongeveer 2/3 van de prijs bestaat uit belastingen, dus dan zou er 1/3 overblijven en zouden de oliemaatschappijen nog steeds winst maken..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toen ik 10 jaar geleden in Iran was op doorreis naar India, kostte de benzine 2 cent per liter... Deze kwam met hoge druk uit de pomp zodat je tank in 20 seconde volzat.