Dat het niet toegestaan is om met een hoverboard op de openbaren weg te rijden is algemeen bekend, maar hoe zit dat voor de een airwheel?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K
LeonardN
6 jaar geleden
Welke Airwheel?

Antwoorden (2)

Dat zal liggen aan het type voertuig en de toetsing van de overheid op dat specifieke model Airwheel of welk merk dan ook.

Grofweg heb je twee kansen, het is of een "bijzondere bromfiest zoals een segway", of het is een hoverboardachtige. Met de eerste mag je in bepaalde gevallen WEL op de openbare weg met het tweede type nooit.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijzondere-voertuigen/vraag-en-antwoord/hoverboard-op-openbare-weg

""
Mag ik met een hoverboard op de openbare weg rijden?
Met een hoverboard mag u niet op de openbare weg rijden. U mag ook niet op de stoep rijden met een hoverboard.

-Een hoverboard is een soort zelfrijdende tweewieler. Maar dan zonder stuur en zitting. Hoverboards heten ook wel airboards.
-Geen goedkeuring voor openbare weg
De hoverboard heeft geen stuur of zitplaats. Het valt daardoor in geen enkele categorie van voertuigen die zijn goedgekeurd voor gebruik op de weg. Daarom mag u er niet mee op de openbare weg rijden.
-Alleen op eigen terrein
U mag met een hoverboard alleen rijden op eigen terrein. Dat terrein mag dan niet toegankelijk zijn voor openbaar verkeer.
""

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/brommer/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-er-voor-een-segway

""
Wanneer mag ik op een bijzondere bromfiets zoals een segway rijden?
Met een bijzondere bromfiets mag u op de openbare weg rijden. Bijvoorbeeld met een segway of een Swing. U moet minimaal 16 jaar zijn om op een bijzondere bromfiets te mogen rijden.

Verkeersregels bijzondere bromfietsen
Verder gelden er voor bijzondere bromfietsen de volgende verkeersregels:

u heeft geen rijbewijs nodig;
u hoeft geen kenteken aan te vragen;
u hoeft geen helm te dragen;
u moet zo veel mogelijk rechts houden;
u moet het voertuig verzekeren;
het voertuig moet een verzekeringsplaatje en een voertuigidentificatienummer hebben;
de maximumsnelheid is 25 kilometer per uur;
verlichting is 's nachts en bij slecht zicht verplicht. Dit mag met losse lampjes.
het voertuig moet altijd rode en witte/gele reflectoren hebben;
als er een (brom)fietspad is, moet u daarop rijden;
gehandicapten jonger dan 16 jaar mogen met een bijzondere bromfiets rijden. Zij moeten wel een OV-Begeleiderskaart, Valyspas of WMO-pas hebben;
gehandicapten mogen op de stoep rijden. Zij moeten wel een OV-Begeleiderskaart, een Valyspas of een WMO-pas hebben. De maximumsnelheid is 6 kilometer per uur;
>>>> de overheid heeft het voertuig aangewezen als bijzondere bromfiets.
""

Check vooral dat laatste even.
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Ik heb contact opgenomen met airwheel en gevraagd om duidelijkheid over alle modellen die zij verkopen.
Van de site van airwheel-nederland.nl zelf:

"Ja, de elektrische eenwieler is in Nederland toegestaan maar u mag er niet NIET mee op de openbare weg, daarvoor moet eerst nog toestemming gegeven worden door de Minister. Omdat er voor de elektrische eenwieler nog geen voertuigcategorie is bepaald kan er dus ook geen kenteken(plaat) worden afgegeven. Een elektrische eenwieler kan dus ook niet worden verzekerd! Bij overtredingen loopt u op basis van artikel 30 van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen het risico op een proces-verbaal.

Een elektrische eenwieler mag dus gebruikt worden op privé terreinen zoals campings, bedrijfsterreinen, eigen wegen, in fabriekshallen, enz. als u daarvoor toestemming heeft van de eigenaar. Maar waar u ook gaat rijden: let altijd op de veiligheid van uzelf en anderen!"
LeonardN
6 jaar geleden
Juist maar dit antwoord en ook de site van airwheel zelf zeggen niets over de andere "segway"-modellen. https://www.epine.nl/smartwheelz/twinwheels-segway/airwheel-s3/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Dat was ook niet de vraag.
LeonardN
6 jaar geleden
Nergens in de vraag staat er dat het gaat om het eenwielmodel Airwheel heeft ook http://www.airwheel-nederland.nl/winkel/airwheel-s5/