Mag je je auto naast je huis zetten buiten de parkeervakken?

Ik woon in een woonwijk, waar parkeervakken aan de overkant staan en de woningen direct aan de straat zitten. De straat is niet erg breed, maar de parkeerplaatsen zijn nog wel eens vol.
Soms als ik niet lang thuis ben, parkeer ik mijn auto nog wel eens tegen het huis aan. Mijn buurman zegt dat ik dan een risico loop, bv. als er iemand tegen mijn auto aan rijdt.

Zelf was ik benieuwd hoe dit nu zit. Kan ik de auto beter toch parkeren in de vakken?

Picture for question
6 jaar geleden
in: Vervoer
2.4K
TurfGraver
6 jaar geleden
Als er ruimte is is dat natuurlijk beter.
Als er geen parkeerverbod is mag u hem ook aan de straat parkeren (met natuurlijk altijd risico op beschadiging).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is er een verbod om aan de stoep te parkeren?
Mijn vorige huis had een vergelijkbare situatie. Aan de overkant parkeervakken met af en toe een boom er tussen en aan de huizenkant stoep met af en toe een lantaarnpaal.
Nergens een bord NP te bekennen, bewoners stonden bijna allemaal aan de overkant en bezoek stond aan de stoep geparkeerd, tenzij je kort even binnen was. Maar nogmaals, er was geen verbod en dus werd er aan beide kanten geparkeerd, geen probleem.
wilkers
6 jaar geleden
Mooie antwoorden. Nog even benieuwd op de reactie van TurfGraver. Stel dat er toch schade is, wie is er dan verantwoordelijk? Of verschilt dat ook weer per geval?
TurfGraver
6 jaar geleden
De veroorzaker (als die te achterhalen is).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het ligt aan het parkeerbeleid en bekeuringsbeleid van een gemeente. Maar als de straat erg smal is en de auto dan ook nog op de stoep geparkeerd wordt (tegen het huis aan) kan dat een boete opleveren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Schade aan de auto en je niet aan de regels houden zijn twee verschillende zaken.
Dat je ergens niet mag parkeren betekent niet dat je auto inelkaar gefrommeld mag worden. Een verzekering zal stellen dat indien je je aan de regels had gehouden, de kans op schade gering zou zijn.
tinus1969
6 jaar geleden
Is het een woonerf? Dan is het antwoord een simpel 'Nee'.

Antwoorden (1)

Als er naast het huis plaats genoeg is om een auto te parkeren, kan er niemand iets van zeggen, omdat hij niet meer op de openbare weg staat.
jc54
6 jaar geleden
wilkers
6 jaar geleden
De "stoep" die er staat is niet zo heel breed. Denk 1/5 van de breedte van de auto. De straat zelf is ook niet zo behoorlijk breed, juist daarom twijfel ik.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor parkeren langs de straat moet een strook van 1.80 a 2m breed worden gereserveerd.
Op gras, de berm op hoeken, half of helemaal op de stoep zijn plekken die niet voor parkeren bedoeld zijn. Hier kan de gemeente tegen optreden.
TurfGraver
6 jaar geleden
Info:
http://www.gratisrijbewijsonline.nl/parkerenwet4.htm
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een stoepje in een woonwijk, langs je voordeur is gemeente terrein.
dudemeister
6 jaar geleden
@jc54 naast het huis valt ook onder de openbare weg hoor, het woordje 'weg' je moet je hier niet letterlijk nemen.