Waarom plaatst men borden om te waarschuwen voor overstijgende herten (je hoeft niet langzamer te rijden en ik mag hopen dat je überhaupt op let)?

Op veel plekken staan borden die de bestuurder waarschuwen voor overspringende herten. De snelheid op wegen is echter vooraf bepaald, ik neem aan dat je in het verkeer altijd je aandacht erbij hebt, dus wat is het doel van deze borden. Wat wil men van mij als bestuurder?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vervoer
2.1K
ronron1212
6 jaar geleden
Dat je je snelheid iets aanpast en goed op let een botsing met een hert kan voor jou ernstige gevolgen hebben en zelfs dodelijk aflopen voor je.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Precies matig je snelheid . Een aanrijding met wild kan je goed opbreken .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daarbij, het bord geldt als een waarschuwing. Bij een aanrijding met een (middelgroot tot groot) dier ben je bij wet ook verplicht te stoppen.

Antwoorden (3)

Een gewaarschuwd mens scikt minder snel. Als er dan ineens een hert oversteekt is de kans op schrikreacties minder. bijv heftige stuurbewegingen met mogelijk een ongeluk tot gevolg.Ook kan de bestuurder er nu op anticiperen door bijv snelheid toch aan te passen.

Je zegt dat verkeersdeelnemers altijd dienen op te letten. Dat is natuurlijk ook zo. Echter in de praktijk verslapt de aandacht in het verkeer geregeld bij de meeste mensen.
AlphaLimaSierra
6 jaar geleden
Normaal gesproken letten mensen op het overige verkeer op de weg. Alleen bij zijwegen en uitritten verwachten ze dat er iets of iemand de weg op kan komen. Men verwacht geen overstekend wild vanuit de berm en dat is over het algemeen wel waar de reeën vandaan komen. Het bord is dus om er op te attenderen dat je je ogen niet allen op de weg gericht moet houden, maar ook op de bermen. Snelheid aanpassen is verstandig en zeker op een dergelijk stuk weg niet aan radio's en andere afleidingszaken zitten. Met name in de schemering zijn de reeën het meest actief dus dan is de kans extra groot dat ze de weg willen oversteken.
6 jaar geleden
Belangrijk, dit bord betekent "overstekend wild". Dit kunnen dus reeën, maar net zo goed wilde zwijnen zijn. Langs de wegen waar deze borden staan, wordt ook aan beide zijden van de weg gebruik gemaakt van bordjes met reflectoren, in de hoop dat het wild door de reflecties (van de koplampen in deze bordjes) niet zullen oversteken. Ten spijt van veel weggebruikers geven deze reflectoren niet altijd het gewenste resultaat.

In Nederland komen overigens alleen reeën in het wild voor, herten niet. Herten zijn door de mens uitgezet (o.a. Veluwe, Oostvaardersplassen), dit zijn altijd omheinde gebieden, dat het hert niet kan verlaten. Een ree kan ook niet in gevangenschap worden gehouden, een hert dus wel, denk bijvoorbeeld aan de bekende hertenkampen.

Wat dit bord probeert duidelijk te maken, is dat de bestuurder rekening moet houden met overstekend wild en zijn snelheid zodanig moet matigen dat een eventuele noodstop mogelijk is. Overstekend wild komt vooral veel voor in de bronsttijd (paartijd). Mocht men toch een zwijn, ree of reekalf aanrijden, is het belangrijk direct de boswachter of politie te waarschuwen en niet het dier mee te nemen, dit valt onder stropen. En bij een aangereden reekalf bestaat het gevaar dat de moeder kan aanvallen, met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
In Nederland voorkomende herten soorten zijn:
Edelhert
Damhert
Ree
Muntjak
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Klopt ronron1212, het zijn hertensoorten.
Reeën en herten worden vaak door elkaar gehaald.
Het (Europees) ree is een veel voorkomende soort die bij ons in het wild voorkomt.
Edelherten leven in Nederland in afgesloten gebieden.
Damherten zitten bij ons ook in afgesloten gebieden of in hertenkampen en kinderboerderijen.
De muntjak is vermoedelijk ooit in België losgelaten voor de jacht, maar deze wordt (zelfs in België) sporadisch gespot.
Ree is weliswaar een hertensoort, maar is geen familie van het Edelhert of Damhert, het zijn compleet verschillende dieren. Ook hun geluiden, reeën blaffen en herten burlen.