Mag ik als Nederlander in NL met een geleende auto (van moeder van vriend) met Duits kenteken rijden? Mijn Duitse vriend zit als passagier naast me.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
12.6K

Antwoorden (2)

Dat mag, op twee voorwaarden.

De eerste voorwaarde is dat de eigenaar van de auto toestemming heeft gegeven. En, voor de praktijk: dat de eigenaar nog steeds blijft zeggen dat ze toestemming heeft gegeven nadat er een ongeluk is gebeurd.

De tweede voorwaarde is dat de verzekeraar van de auto het goedvindt.

Toegevoegd na 2 minuten:

Ik heb dat zelf andersom eens bij de hand gehad.

Ik zou in mijn auto naar Duitsland rijden. Ik zou daar een paar dagen biljven, en daarna vanuit Duitsland naar Litouwen vliegen.

In Duitsland zou ik mijn autosleutels aan een Duitse vriendin geven. Zij zou, met nog twee vriendinnen, in mijn auto naar Litouwen rijden - dus *zonder* dat ik in de auto aanwezig zou zijn. In Litouwen zouden zij mij dan ophalen van het vliegveld.

Ik heb mijn verzekeraar gebeld om te vragen of dit zomaar kon. Die vertelde me dat het kon en mocht, en dat mijn verzekering gewoon geldig zou zijn voor mijn vriendinnen, als ik toestemming zou geven.

Ik vond het goed en de verzekeraar vond het goed. Dus mocht het gewoon.

Andersom, dus voor een Nederlander die in een geleende Duitse auto rijdt, gelden precies dezelfde voorwaarden als destijds voor mij.

Toegevoegd na 8 uur:
Ik ben er bij het antwoorden van uitgegaan dat je de auto *een keertje* leent.

Als je vrijwel continu van die auto gebruik maakt, moet je inderdaad rekening houden met BPM-perikelen.
Cryofiel
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
In Nederland geldt ook nog dat je het moet melden bij de Belastingdienst. Doe je dat niet, dan loop je kans op naheffing bpm en wegenbelasting, + een flinke boete. Als een duitser met zijn duitse auto in Nederland rijdt, dan geldt dit niet. Maar als Nederlander dien je de Nederlandse belastingen te betalen, of hier een vrijstelling voor aan te vragen bij incidenteel gebruik.
Ja, mits je vooraf een vrijstelling bpm en wegenbelasting (mrb) regelt bij de Nederlandse Belastingdienst.

"Voorwaarden voor vrijstelling bpm en mrb bij kort gebruik
U moet voldoen aan een aantal voorwaarden om vrijstelling voor bpm en mrb te krijgen bij kort gebruik. Zo moet het gaan om een auto met buitenlands kenteken die in het buitenland is gehuurd, geleaset of geleend. En mag u de auto niet meer dan 2 weken in Nederland gebruiken."

En laat de moeder van die vriend goed uitzoeken wat haar verzekering zegt over het gebruik van de auto in het buitenland zonder dat de houder van het kenteken in de auto aanwezig is. Er zijn nogal wat Duitse verzekeraars die dat uitsluiten van dekking!