Hoeveel kilometer rijden Nederlandse auto's en vrachtwagens gemiddeld per jaar?

Ik ben benieuwd hoeveel kilometer Nederlandse auto's en vrachtwagens gemiddeld rijden.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Vervoer
7.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wil je 2 getallen of 1?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En per auto? Of alle auto's en vrachtauto's bij elkaar?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou graag 2 getallen willen, en dan per auto, en per vrachtwagen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://dehardecijfers.wordpress.com/2014/08/08/gemiddeld-aantal-kilometers-per-jaar-auto/ 13.000 ongeveer voor auto's.
jc54
7 jaar geleden
Je kunt wel op een gemiddelde uit komen, maar er zijn personenauto's die nog geen 1000 km. per jaar rijden, en er zijn er die er meer dan 100.000 rijden. Zo heb je vrachtwagens die 200.000 (of meer ) per jaar rijden en je hebt er ook die nog geen 2000 km. per jaar rijden.
tinus1969
7 jaar geleden
@jc54, ja, dat is nou eenmaal het wezen van een gemiddelde....

Antwoorden (1)

Dit is niet te beantwoorden. De ene vrachtwagen legt meer kilometer af als de ander. Een vuilniswagen komt vaak de regio niet uit en rijdt per jaar minder kilometers dan een vrachtwagen van mammoet die internationaal rijden. Wat ik je wel kan vertellen is dat een Diesel voertuig minimaal 10 a 15 duizend kilometer op jaar basis moet rijden om het geld eruit te halen. Maar voor bedrijven is dit weer anders vanwegen de BTW regeling en grijs kenteken.

Toegevoegd na 59 seconden:
Ik heb het afgelopen jaar weet ik toevallig 15.000 km gereden met de auto.