kun je een boete krijgen omdat je door onwel worden een overtreding bent begaan?

Ik heb vorige week een auto ongeluk gehad en werd opeens wakker in het ziekenhuis. Ik mis een stuk van ongeveer 8 uur. Ik herinner me helemaal niks. Ik bleek een aanrijding te hebben gehad met een andere auto. De politie kwam mij verhoren aan mijn ziekenhuisbed en zei dat ik geen voorrang had verleend. Ook zei hij dat ik misschien een bekeuring zou krijgen omdat ik geen voorrang had verleend. Kan dat ook als ik waarschijnlijk onwel geworden ben? Ik rij altijd netjes, geen verkeersovertredingen en geen boetes de laatste 9 jaar..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K
ronron1212
8 jaar geleden
Ja want je hebt geen voorrang verleend. Onder welke omstandigheden doet er niet toe.
Erna55
8 jaar geleden
Je hebt geen voorrang verleend.
Daar staat een boete op. De reden doet er niet toe.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het probleem is hier dat "onwel worden" niet per definitie aantoonbaar is, en in theorie iedereen die een ongeluk veroorzaakt zich daar achter kan "verschuilen".
Mocht echter blijken dat je inderdaad een beroerte of een hartaanval of iets anders zichtbaars hebt gehad, dan heb je grote kans een eventuele boete met succes aan te kunnen vechten. Ik zou er echter niet teveel op rekenen, want de meeste vormen van "onwel worden" vind je niks van terug.

Het beste antwoord

Een boete is in principe bedoeld als opvoedkundige straf en dient derhalve dat doel te dienen.
Iemand straffen die niet toerekeningsvatbaar is zinloos. Indien dat het geval is (dat kan eventueel door een rechter worden vastgesteld) kan ook geen boete worden opgelegd.
Een black-out kan zo'n moment van ontoerekeningsvatbaarheid zijn.

Kan iemand die niet toerekeningsvatbaar is dan zomaar alles doen ?

Nee, ook dat kan natuurlijk niet.

Op het moment dat een ontoerekeningsvatbaar persoon een gevaar voor zichzelf of de samenleving vormt, dan moet de overheid ingrijpen.

In uw geval bent u blijkbaar in een roes gaan rijden. MOGELIJK als gevolg van die roes hebt u een overtreding begaan. Is dat laatste het geval, dan is daarmee wellicht aangetoond dat u (tijdelijk) niet in staat bent om veilig een auto te besturen. Dat in inhouden dat om medische redenen uw rijbewijs (tijdelijk) wordt ingevorderd.

Bent u voor het ongeluk niet in een roes geweest, dan bent u dus met uw volle verstand tegen een andere auto aangereden (en blijkbaar ook dóórgereden) tja... dan bent u ook naar uw volle verstand aansprakelijk en is een boete gewoon terecht.

De derde optie is dat u aantoonbaar slechts tijdelijk niet toerekeningsvatbaar bent geweest én dat het zéér onwaarschijnlijk is dat een dergelijke situatie zich opnieuw voor zal doen. B.v. iemand heeft u een klap op het hoofd gegeven en u bent in een half bewusteloze toestand gaan rijden. De kans dat u opnieuw een klap op uw hoofd gaat krijgen én dat u daarna weer gaat rijden is verwaarloosbaar klein. In dat geval zullen maatregelen als het intrekken van rijbewijzen, of het uitdelen van boetes zinloos zijn. In dat geval zal (uiteindelijk) de rechter geen maatregelen nemen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Even voor de volledigheid: dat u door uw onwelwording (tijdelijk) niet toerekeningsvatbaar bent geweest moet natuurlijk wel eerst aangetoond worden !