Wanneer is iemand zwaargewond bij een autoöngeluk?

Ze melden dikwijls "zoveel lichtgewonden en zoveel zwaar gewonden". Maar wanneer is iemand licht of zwaargewond. Ik dacht tot en met breuken = lichtgewond, maar er was discutie over .

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/vraag/173556/richtlijnen-definities-gewond Zelf meen ik ooit gelezen te hebben dat je zwaargewond bent wanneer er sprake is van blijvend lichamelijk letsel.

Het beste antwoord

Ik heb op mijn EHBO training begrepen dat iemand lichtgewond is als medische hulp niet noodzakelijk is.
En zwaargewond als medische hulp wel noodzakelijk is.

Wat is noodzakelijk? Wanneer iemand een medische behandeling nodig heeft om erger te voorkomen, dus dat deze persoon zonder die hulp er erger aan toe raakt dan dat hij al was.