is het strafbaar om tijdens een alcoholcontrole weg te rennen?

zet hem op een lopen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Vervoer
2.5K

Antwoorden (1)

Wanneer je een poging doet om weg te rennen bij een alcoholcontrole dan maak je jezelf al meteen " verdacht" . Een agent mag iemand aanhouden, voor onderzoek. In dit geval onderzoek naar alcoholgebruik. Je kunt dan in verzekering gesteld worden, dus mee genomen worden naar het bureau.

--- uit : http://www.burojansen.nl/artikelen/tips4.htm
Als ze je verdenken van het begaan van een overtreding dan kunnen ze je alleen ophouden voor verhoor. Als ze je verdenken van het begaan van een misdrijf dan mogen ze je ook ophouden voor verhoor. Bij voldoende verdenking zal dit overgaan in een verzekeringstelling. Vinden ze dat ze bij je binnenkomst genoeg bewijs hebben om je te verdenken van een misdrijf dan kunnen ze je ook meteen in verzekering stellen. Onder een overtreding verstaat men schendingen van de APV, Artikelen uit het Wetboek van Strafrecht met nummers tussen de 424 en 476. Misdrijven zijn te herkennen aan de nummers 92 tot 423.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verdachte vlucht bij alcoholcontrole

Laatste update:
Roermond - De politie heeft een 24-jarige man uit Roermond aangehouden nadat hij in de nacht van woensdag op donderdag rond 02.00 uur was weggerend bij een alcoholcontrole. Later bleek dat hij behoorlijk diep in het glaasje had gekeken.

Agenten zagen de man bij de kruising Oranjelaan met Stationsplein met zijn auto staan voor het rode verkeerslicht, toen hij vervolgens optrok en door het rode licht reed. Hij droeg geen gordel en agenten gaven hem een stopteken. Uit een blaastest bleek dat hij had gedronken, en nadat hij was uitgestapt ging de verdachte er te voet vandoor. Omdat de man teveel had gedronken om een goede test op het alcoholapparaat op het politiebureau te doen werd een bloedtest afgenomen. Er werd 910 ug/l gemeten, waarvoor de politie proces-verbaal heeft opgemaakt. Ook het rijbewijs van de man is ingevorderd.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je krijgt een boete ( thuisgestuurd) voor het niet voldoen aan een bevel of vordering en/of het handelen in strijd met een gesloten verklaring.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
thanks! duidelijk. alleen vraag ik me af wat er gebeurt als ze je niet te pakken krijgen.
En je de volgende dag meldt om je auto op te halen. aangezien je dan geen alcohol meer blaast.
Erna55
8 jaar geleden
In ieder geval een boete.
Wanneer iemand wegrent of zich op een andere manier aan de blaastest onttrekt, dan is het aan de officier van justitie om zich uit te spreken over verdere stappen. Een en ander hangt af van je eerdere bekeuringen en overtredingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mooi kan ik weer dronken boeke
Erna55
8 jaar geleden
Als je zo stom wilt zijn om jezelf en anderen in gevaar te brengen, verdien je wat mij betreft wel een gevangenisstraf.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Scheelt weer, bezopen wegrennen vs nuchtere agent. Wie zou dat winnen.