Waarom zijn juist in het noordwesten van Frankrijk zoveel casseienstroken?

Ik hoor nooit wat over casseienstroken in overig Frankrijk.

8 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K
Antoni
8 jaar geleden
Volgens de tekst "Des tronçons de routes pavées ont été conservés pour la course cycliste Paris-Roubaix dont ils sont le symbole et l'une des difficultés principales." op deze website https://fr.wikipedia.org/wiki/Pav%C3%A9 worden de kasseienstroken van de wielerkoers Parijs-Roubaix speciaal voor deze wielerkoers in stand gehouden, omdat deze de wielerkoers moeilijker en dus boeiender maken en omdat de kasseienstroken een symbool zijn van die koers. Misschien hebben ze in Zuid-Frankrijk dus wel (evenveel) bestaan, maar zijn ze daar inmiddels vervangen door andere wegdekvormen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De desbetreffende gemeenten waar deze z.g. kinderkopjes liggen zijn al jaren bezig om deze wegen (stroken) te asfalteren. Er zijn alleen een aantal belangenverenigingen die deze kinderkopjes in stand willen houden. Zij onderhouden deze stroken van eigen geld en de gemeenten betalen nergens aan mee. Maar veel stroken zijn er niet meer en degene die er nog zijn, worden steeds minder.
SimonV
8 jaar geleden
@Antoni
Dat lijkt me het juiste antwoord!
SimonV
8 jaar geleden
@Antoni
Mijn antwoord was:
"De Romeinen gebruiken destijds overal in Frankrijk kasseien voor de aanleg van wegen (ook straatkeien of kinderkopjes genoemd).
De meeste wegen zijn inmiddels voorzien van een andere bestrating, maar in Noord-Frankrijk is een aantal kasseienstroken bewust niet verwijderd om de wielerkoers Parijs-Roubaix wat interessanter en moeilijker te maken."
Maar dat had jij dus al als reactie gegeven.
corzijlstra
8 jaar geleden
Er zijn nog steeds 0 antwoorden gegeven. Wie een antwoord heeft, kan denk ik het beste dat niet als reactie geven maar als antwoord. Weet je het niet zeker, dan kan je beginnen met b.v.: "Ik denk, dat....."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat,... wordt niet geaccepteerd bij "Goeievraag". Je moet het zeker weter, anders is het geen antwoord maar een mogelijke veronderstelling...
corzijlstra
8 jaar geleden
Volgens mij kan het niet anders, dat er nogal wat pogingen worden ondernomen voor het geven van goede antwoorden, zonder dat men het zeker weet. Dan is het wel zo eerlijk, als men erbij zegt, dat men het niet zeker weet. Ik vind daarom, dat "Volgens mij" en "Ik denk, dat" toegestaan moet worden.
Antoni
8 jaar geleden
@SimonV, dank voor je reacties! Ik weet niet zeker of er in Zuid-Frankrijk kasseienstroken zijn geweest. Ik weet ook niet zeker of de Romeinen in het hele Romeinse Rijk deze stroken aanlegden. Daarom heb ik de informatie uit mijn reactie niet als antwoord gegeven. Jij kan dat nog wel doen, lijkt mij.
SimonV
8 jaar geleden
@Antoni: oké, duidelijk. :-)

Het beste antwoord

De Romeinen gebruiken destijds overal in Frankrijk kasseien voor de aanleg van wegen (ook straatkeien of kinderkopjes genoemd).
De meeste wegen zijn inmiddels voorzien van een andere bestrating, maar in Noord-Frankrijk is een aantal kasseienstroken bewust niet verwijderd om de wielerkoers Parijs-Roubaix wat interessanter en moeilijker te maken.
SimonV