Waarom staat het jaartal van wanneer je je rijbewijs ooit hebt behaald niet op je rijbewijs?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
33.4K
Reddie
9 jaar geleden
Omdat de gegevens vna de tijd dat je je rijbewijs hebt gehaald niet meer beschikbaar zijn. Die oude papieren troep hadden ze al weggedaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord hiervoor is door Beer56 in deze vraag gegeven:
http://www.goeievraag.nl/maatschappij/politiek-overheid/vraag/379161/vraag-rijbewijs-voorzijde-roze-pasje Mensen die hun rijbewijs al voor 1986 hadden zien op de achterkant naast de categorie als ingangsdatum de datum van eerste vernieuwing na 1986 en niet meer de datum van de daadwerkelijke ingang rijbevoegdheid.
Dit komt omdat het CBR toen overging op een nieuw Europees Model rijbewijs dat niet meer door de provincie werd afgegeven maar voortaan door de gemeente. Tevens werden de rijbewijzen vanaf dan in de gemeente geregistreerd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Inderdaad,dit is heel vervelend want ik ging op vakantie met een vernieuwd rijbewijs en wilde in het buitenland een auto huren. Daar moest ik aantonen hoelang ik mijn rijbewijs al had alleen staat dat er tegenwoordig niet meer op.Dus kreeg ik geen huurauto wat heel vervelend was.

Het beste antwoord

De datums van afgifte worden vanaf of omstreeks standaard door de RDW op de rijbewijzen vermeld.
Aan de achterkant van de card staat bv. ≤ 12 juni 1987.
Dit tekentje staat er voor: ≤
Dus: gehaald op of voor 12 juni 1987. Het rijbewijs kan een aantal jaren daarvoor al gehaald zijn. Ook na 1986/1987 zijn de eisen voor het rijexamen meermaals gewijzigd, het is dus interessant bij controle om te weten wanneer en onder welke voorwaarden het rijbewijs is gehaald. De geboortedatum en de datum wanneer het voor het laatst vernieuwd is, zijn interessant omdat via deze datums berekend wordt wanneer en voor hoelang het rijbewijs vernieuwd kan worden. Ook zijn de verlengingen en eventuele keuringen afhankelijk van de leeftijd van de houder van het rijbewijs.
Door al deze gegevens op te nemen in de databank van de RDW is het mogelijk geworden dat men van of via de gemeente op tijd bericht krijgt als het rijbewijs dreigt te verlopen en eventuele noodzakelijke keuringen plaats moeten vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Simpelweg omdat dit niet interessant is. Wat weet men er aan? Het enige wat interessant is, is wanneer het rijbewijs verloopt en dat staat er wel op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jaartal van vernieuwing en geboorteplaats staan er toch ook op, is dan ook niet interessant.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Samzar, die data zijn wel interessant. Via deze data wordt berekend wanneer en voor hoelang het rijbewijs vernieuwd dient te worden. De verlengingen en keuringen zijn afgestemd op de leeftijd van de persoon.
Dat zal wel nieuw zijn

Want op mijn rijbewijs
Staat bij elke categorie op welke datum ik mijn rijbewijs gehaald heb

Dus in het verleden stond het er wel degelijk op