Heeft de tijd invloed op de eisen voor een rijbewijs (examen)?

Met de tijd word de eisen tussen vroeger en nu bedoeld.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (1)

Natuurlijk. Verkeersregels veranderen, voertuigen veranderen, inzichten veranderen en dat alles heeft invloed op de eisen die gesteld worden.

Om wat voorbeelden te noemen:
- In 1960 werd de duur van het praktische rijexamen op minimaal 3 kwartier gezet om zo alle verrichtingen te kunnen testen en een jaar later werd het verplicht om ook een deel van het examen buiten de bebouwde kom te moeten rijden;
- In 1951 werden er 4 categorieën voertuigen gedefinieerd, in 1984 werden dat er 5 en in 2006 zijn er 6 categorieën;
- Er is nu een beginnersrijbewijs. Dat zijn bepalingen die van toepassing zijn tijdens de eerste 5 jaar dat je een rijbewijs hebt.

En zo is er meer. De link geeft een leuk, kort, overzicht.