Omdat iemand die een bromfietsrijbewijs heeft niet de vaardigheden heeft om een auto te besturen.
En als je een autorijbewijs hebt, kan je nog geen vrachtwagen besturen.
Dat is iets totaal anders, waar je bijbehorende opleiding voor nodig hebt. Daarom verschillende rijbewijzen.
9 jaar geleden
Omdat het vervelend, kostbaar en lang zou duren om 1 rijbewijs te halen welke alle mogelijke vervoersmiddelen omhelst.

Ik heb mijn B en ben nog nooit in een situatie gekomen waarin ik wat anders had willen hebben. Zo zal dit voor veel (de meeste?)mensen gelden. Dat betekent dat het rijbewijs dat ik heb effectief is en zo goedkoop mogelijk. Stel dat B en C gecombineerd was, had ik waarschijnlijk voor niks alles voor C geleerd.

Toegevoegd na 10 minuten:
Stel dat ik steeds voor het "C gedeelte" zou zakken terwijl ik alleen B zou willen rijden. Kost dat extra tijd en geld.

Het C1 rijbewijs kan je zien als een handreiking van de overheid om het moeilijke C-rijbewijs niet te hoeven halen voor een busje/camper/oid die maar net zwaarder is dan het busje wat je mag rijden met B.

Wat ook weer mooi is, is dat sommige rijbewijzen als het ware dubbel gelden, met een B-rijbewijs hoef je geen brommerrijbewijs meer te halen bijvoorbeeld:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijbewijs#C.2C_C.2BE.2C_C1.2C_C1.2BE:_vrachtwagens

Toegevoegd na 14 minuten:
Je kan het antwoord dus vrij makkelijk geven als:

Omdat er zoveel verschillende voertuigtypes zijn, die niet met elkaar te vergelijken zijn in moeilijkheid.

Oh en doordat E(aanhanger) achter allerlei categorieën zit krijg je natuurlijk ook een hoop extra mogelijkheden.

Toegevoegd na 18 minuten:
Zo wordt het dus als het goed is veiliger in het verkeer, een vrachtwagenchauffeur mag niet zo op een bus stappen of andersom. En iemand die B+E heeft en zijn C mag nog steeds niet een zware aanhanger achter zijn C gooien.

Toegevoegd na 23 minuten:
Grofgezegd zijn er maar 4 categorieen:
A Motor
B Auto
C Vrachtwagen
D Bus

En dan E achter B,C en D.

Als je A, CE, en D(E) haalt mag je alles rijden wat je normaliter op de weg ziet rijden.