kan ik een rijbewijs in het buitenland halen?

Oke, om te beginnen, ik heb een geldig Nederlands rijbewijs, behaald in Nederland.
Ik wil andere categorieën halen, deze ook in Nederland.
Nu hebben ze in Noorwegen het S rijbewijs, dit is een rijbewijs voor sneeuw scooters.
Deze staat niet op het Nederlandse rijbewijs, is het voor mij mogelijk dit (via een Noors rijbewijs) te halen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Vervoer
3.3K

Antwoorden (1)

Het antwoord luidt in Europa in het algemeen: nee, tenzij je er gaat wonen.

Voor mensen zonder Noors rijbewijs is het behalen van een categorie S kennelijk niet mogelijk, want dan moet je voldoen aan de voorwaarden om je hele Nederlandse rijbewijs om te wisselen voor een Noors rijbewijs. Dan moet je er gaan wonen.
Noorwegen is geen EU land, maar wel onderdeel van de Europese Economische Ruimte (EER), en deze landen hebben net als de EU landen afgesproken dat een ingezetene van die landen slechts van één van de aangesloten landen een rijbewijs mag aanhouden. Als je omwisselt voor een Noors rijbewijs wordt je Nederlandse rijbewijs daarbij ingehouden.
http://www.vegvesen.no/en/Driving+licences/About+Driving+licences/Foreign+driving+licences+in+Norway/Issued+in+the+EU+EEA

Het rijden op een sneeuwscooter op basis van een geldig gewoon rijbewijs maar zonder de categorie S is in Noorwegen wel mogelijk, maar dan alleen op basis van een permissie voor georganiseerde groepstrip met een gekwalificeerde gids. (Dus je kunt ook niet zomaar je eigen gids zijn voor een groep van één persoon.)
http://www.vegvesen.no/en/Driving+licences/About+Driving+licences/What+am+I+entitled+to+drive/Category+S+%28snowmobile%29

In Zweden is sneeuwscooter rijden wél toegestaan op basis van een normaal rijbewijs.
http://transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/Korkort/100079_Allt_om_korkort_webb_ENG.pdf

Lijkt me iets om eventueel verder uit te zoeken via de ANWB of na te vragen bij de Noorse ambassade of een der consulaten.
http://www.noorwegen.nl/
Bordensteker