Ik neem aan dat je ambulancechauffeurs bedoelt. Voor hen is er inderdaad een speciale opleiding, die ze moeten volgen als ze al bij een ambulancedienst in dienst zijn. Rijvaardigheid is daar een deel van maar ook de nodige theorie, op medisch gebied en op vervoerstechnisch gebied.

"Hoe word ik ambulancechauffeur?

Allereerst dient u te solliciteren bij een ambulancedienst, ook wel een RAV (Regionale Ambulance Voorziening) genoemd. Er zijn in Nederland 25 RAV-regio's met allemaal hun eigen personeelsbeleid. Bij vragen over beschikbare vacatures verzoeken wij u contact op te nemen met een RAV bij u in de regio. Voor de contactgegevens kunt u terecht op de website van brancheorganisatie Ambulancezorg Nederland.

Als u bent aangenomen bij een RAV, meldt de RAV u aan voor de opleiding tot ambulancechauffeur bij de Academie voor Ambulancezorg. U hoeft hier zelf niets voor te doen.

(...)

De opleiding tot ambulancechauffeur is niet te koppelen aan een bepaald (MBO-)niveau. Er wordt ook geen specifieke vooropleiding gevraagd als toelatingseis. De algemene toelatingseisen die de Academie voor Ambulancezorg wel stelt, zijn dat u werkzaam bent bij een RAV (Regionale Ambulancevoorziening), dat u in bezit bent van een geldig eenheidsdiploma EHBO aangevuld met een reanimatiediploma en tenminste in het bezit bent van rijbewijs B. Het kan zijn dat een RAV aanvullende eisen stelt. Als u hierover vragen heeft, kunt u het beste contact opnemen met een RAV bij u in de regio.

(...)

(O)m de opleiding tot ambulancechauffeur te volgen dient u in dienst te zijn bij een RAV (Regionale AmbulanceVoorziening). U dient hiervoor eerst te solliciteren bij een RAV. Als u wordt aangenomen, meldt de RAV u aan voor de opleiding. "

Verder:

"De initiële opleiding ambulancechauffeur omvat twee taakaccenten. Te weten het medisch assisterend en het vervoerstechnische gedeelte. (...) Het rijden met de ambulance vraagt een zekere rijvaardigheid, waardoor het vervoer van de patiënt verantwoord en comforen comfortabel verloopt. De cursist-ambulancechauffeur krijgt daarom een rijvaardigheidstraining aangeboden, waarin ook het gebruikmaken van ontheffingen op de verkeerswet en -regelgeving bij het rijden met optische en geluidssignalen aan bod komt. Als een ambulance met spoed moet rijden, brengt dit uiteraard een extra dimensie en voor de ambulancechauffeur vereiste rijvaardigheden met zich mee."
Computoon
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik neem aan dat je ambulancechauffeurs bedoelt, al vind ik liederen een creatieve verschrijving :-)

Ambulancechauffeurs moeten in elk geval een rijbewijs hebben voor ze kunnen beginnen met de opleiding. De opleiding zélf geeft inderdaad ook aandacht aan het rijden. Het rijden met een voorrangsvoertuig zoals een ambulance met zwaailicht en sirene vraagt om meer en soms andere rijvaardigheid dan wat vereist is voor het behalen van je rijbewijs. Snel situaties kunnen inschatten, vlot kunnen reageren en kunnen improviseren kan daarbij van levensbelang zijn voor niet alleen de patiënt maar ook voor henzelf, de ambulanceverpleegkundige en de overige weggebruikers. Daarnaast moeten ze ook voorzichtig rijden wanneer dat nodig of mogelijk is. Iedereen die wel eens met veel pijn achterin een ambulance heeft gelegen, zal begrijpen waarom dat nodig is. En zeker met bepaalde rug- en nekletsels kan bijvoorbeeld het te snel nemen van een hoge drempel nogal kwalijke gevolgen hebben.

Dus, in antwoord op je vraag: ja, de specifieke rijvaardigheden die een ambulancechauffeur nodig heeft, komen aan de orde in de opleiding. Het hebben van minimaal een rijbewijs B en bij sommige opleiders ook C is echter een toelatingseis. De 'gewone' rijvaardigheden moet je dus al hebben, de bijzondere rijvaardigheden komen in de opleiding aan de orde.