waarom zijn de kleuren van de stoplicht rood groen en oranje en niet paars geel en wit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
4K

Antwoorden (5)

rood doet je opletten, omdat bloed ook rood is, en als je bloed ziet, is er iets niet goed. (dat is altijd al zo geweest, instinct)
en groen associeert met goed.
oranje weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt ook groene gifkikkers die giftig zijn, dus niet alle groen is in de natuur goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gras is groen, bladeren van bomen zijn groen,
dus groen betekend ook eten.
en eten is nodig om te leven.
Omdat die kleuren goed zichtbaar zijn ook bij heel zonnig weer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo is dat+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Handig hoor, een stoplicht waarvan alle drie de lampen tegelijk branden...
Omdat we er voor de duidelijkheid onderling afspraken over gemaakt hebben en vervolgens in de wet hebben vastgelegd.

In Nederland is de betekenis
juridisch geregeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

Een verkeerslicht heeft doorgaans drie lampen. Van boven naar beneden: rood, geel en groen. Het gele licht wordt vaak als oranje aangeduid.

* Rood: stop.
* Geel (soms oranje): stop; voor bestuurders die het teken zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is: doorgaan.
* Groen: doorgaan.
* Indien geel knipperlicht: Gevaarlijk punt, voorzichtigheid geboden.

Toegevoegd na 22 uur:
Rood is de kleur van gevaar.
Oranje ( geel) is een opvallende kleur die staat voor.. opletten!
Groen is een veilige kleur.

De kleuren hebben bovendien een vaste plaats voor mensen die kleurenblind zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In andere landen wil oranje ook wel eens betekenen dat je bijna kunt vertrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En in weer andere landen brandt het gele licht samen met het rode licht vlak voordat het groen wordt. Dit gebeurt o.a. in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. ik ben blij dat ik geen rijbewijs heb.. ik zou er 1 grote bende van maken :P
Wanneer je logisch de betekenis van kleuren bekijkt, klopt het ook niet;

Rood staat o.a. voor actie.
Oranje; o.a. voor creativiteit.
Groen; o.a. voor rust.

Oranje zou dus nog kunnen kloppen, rijd je door of stop je???
Maar ik denk zelf dat zij rood voor stoppen hebben genomen omdat het een waarschuwende kleur is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Buiten dat de kleuren goed zichtbaar zijn en qua woord heel veel lijken op de kleur in andere talen (green en groen is maar 1 letter verschil, oranje en orange ook en red en rood hebben dezelfde begin en eindletter) staat in de natuur niet zelden de kleur voor gevaar en groen voor rust (je kunt rustig doorrijden) oranje is geen primaire kleur dus heeft geen vast patroon en is of of, de ene keer wel stoppen en de andere keer niet doorrijden (geintje) maar je snapt `t wel.